1515

Natural Cycles får certifikat och storsatsar

Svenska Natural Cycles har som första app i världen godkänts som preventivmedel av certifikatbolaget Tüv Süd. Grundarna tolkar det som att reklamförbudet hävs och satsar på att fördubbla försäljningen.

Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl återlanserar appen som preventivmedel, först i Sverige och Storbritannien. Foto: Jesper Frisk
Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl återlanserar appen som preventivmedel, först i Sverige och Storbritannien. Foto: Jesper Frisk

Svenska Natural Cycles (NTL) har sedan slutet av 2015 inte fått marknadsföra sig som preventivmedel utan endast som fertilitetsmonitor.

Appen bygger på att kvinnor mäter sin kroppstemperatur varje morgon och för in datan i mobilen. Appen meddelar om det är en så kallad grön dag, då man inte riskerar att bli gravid. Enligt bolaget är metoden 99,9 procent säker.

Det påståendet fälldes 2015 av Reklamombudsmannen, som krävde mer forskning som stöd. Även Läkemedelsverket har skrivit ett yttrande till Natural Cycles, som av grundarna tolkats som ett reklamförbud tills de gjort mer studier.

Nu berättar grundarna Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl att Natural Cycles godkänts som preventivmedel i den medicinsk-tekniska kategorin IIb av certifikatbolaget Tüv Süd.

"Vi är den första appen i världen som har blivit godkända som preventivmedel", säger Elina Berglund Scherwitzl till Di Digital.

Tyska Tüv Süd är ett bolag som bland annat certifierar bilar, men också läkemedel. Deras certifikat är giltiga i hela Europa.

Enligt Elina Berglund Scherwitzl innebär certifikatet att Natural Cycles nu får marknadsföras i både Sverige och hela Europa.

Läs mer: Reklamstopp slår mot Natural Cycles tillväxt

"Vi har informerat Läkemedelsverket om att vi har fått klassificeringen av Tüv Süd och att vi kommer att återlansera oss som preventivmedel."

I fjol växte bolagets försäljning med endast 3 procent då de fokuserade på att möta myndigheternas krav genom bland annat kliniska tester.

"Nu hoppas vi att kunna växa ordentligt igen. Målet för 2017 är att fördubbla försäljningen från förra året", säger Elina Berglund Scherwitzl.

I fjol såldes appen för cirka 2 miljoner dollar, cirka 18 miljoner kronor.

Helena Dzojic, enhetschef för medicinteknik på Läkemedelsverket, säger att en tillverkare som har certifikat från ett anmält organ som Tüv Süd har rätt att sälja sin produkt och marknadsföra sig i hela EU. Hon vill dock inte ta ställning till Natural Cycles innan hon sett vilka dokument bolaget hänvisar till.

Under 1,5 år har vi jobbat för att få en granskning.

Hon säger också att Läkemedelsverket aldrig utfärdat något formellt reklamförbud, utan endast fört dialog med bolaget. Läkemedelsverket har rätt att granska även företag som har certifikat.

Elina Berglund Scherwitzl säger att det svåraste var att hitta ett organ som överhuvudtaget ville granska appen som preventivmedel. De har bytt till Tüv Süd från ett organ i England.

"Under 1,5 år har vi jobbat för att få en granskning. Det viktigaste vi har gjort är att producera och publicera kliniska studier som visar att vår app är ett effektivt preventivmedel."

En studie som publicerades i fjol våras visade att appen vid normal användning leder till färre oönskade graviditeter än p-piller.

Som en del av certifieringen gör Natural Cycles samma analys varje månad och följer hela tiden upp resultaten.

Läs mer: Gravid-appen Natural Cycles tar in 50 miljoner

På torsdagen återlanseras appen i Sverige och Storbritannien.

Bolaget planerar att ta in en ny investeringsrunda i slutet av 2017.

"Storbritannien blir ett stort fokus 2017. Det är en större marknad än Sverige och intressant därför att de har en ganska hög p-pilleranvändning och en ganska stor okunskap om kroppen. Naturlig familjeplanering är inte särskilt utspritt där", säger Elina Berglund Scherwitzl.

Målet är att varje kvinna i 20- och 30-årsåldern i Storbritannien ska ha hört om Natural Cycles vid årets slut.

Bolaget planerar att ta in en ny investeringsrunda i slutet av 2017.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?