1515
Annons

Nättrollens utmanare tar in nya miljoner

Debattplattformen Ifrågasätt tar in nya miljoner. Bland investerarna finns Kung Markattas tidigare huvudägare och vd Peter Enberg. 

Gustav Hjärn, vd för Ifrågasätt.
Gustav Hjärn, vd för Ifrågasätt.Bild:Fredrik Norrlid

Malmöbolaget Ifrågasätt har utvecklat en tjänst för att stänga ute nättroll och oseriösa debattörer från nyhetsmediers kommentarsfält. Tjänsten består av en plugin för nyhetssidor som möjliggör seriösa, faktabaserade artikelkommentarer där debattören inte kan gömma sig bakom ett anonymt konto utan knyts närmare sin riktiga identitet. 

Nu stänger Ifrågasätt (NTL) sin andra finansieringsrunda.

”Det är en klassisk andra såddrunda på mellan en och fem miljoner kronor. Emissionen övertecknades med 90 procent och vi tackade nej till några investerare”, säger vd Gustav Hjärn. 

Läs mer: Miljoner till nätplattform som stänger ute trollen 

De fem investerare som nu går in som delägare är Kung Markattas tidigare vd och huvudägare Peter Enberg, Thomas Wiklund, Dendera Venture, Erica Alvim de Faria, Percipient, Björn Andersson, Taxam samt Nils Mellnert, Limelco.

”Det här är personer som har gjort intressanta resor med sina bolag tidigare och flera av dem har möjlighet att följa med i framtida investeringsrundor om det blir aktuellt”, säger Gustav Hjärn.

Han hoppas att investeringen ska räcka för att ta bolaget till ett positivt kassaflöde. Nyligen tecknad man ett utvärderingsavtal med Fokus, som blev första tidning att använda debattplattformen.

”Vi för samtal med de flesta större svenska dagstidningarna och när vi inom kort lanserar en första version av tjänsten så är vårförhoppning att kunna göra det tillsammans med flera tidningar”, säger Gustav Hjärn.

Tidigare har P Magnus Olsson och Erik Uggla investerat i Ifrågasätt. 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera