1515
Annons

Nätläkaren växer under pandemin – men förlusten ökar rejält

Kry ser ut att vara en av de stora vinnarna i coronapandemin. Men redan innan krisen verkade utvecklingen gå åt rätt håll. Det visar bolagets bokslut för 2019 som Di Digital har tagit del av.

Erik Hjelmstedt är Sverigechef på den digitala vårdjätten Kry.
Erik Hjelmstedt är Sverigechef på den digitala vårdjätten Kry.

Nettoomsättningen för den digitala vårdjätten Kry steg till 359 miljoner kronor 2019, jämfört med 234 miljoner 2018.

Förlusten steg också den till 347 miljoner, från 251 miljoner.

”Vi är ett ungt företag som sällan nöjer oss med utvecklingen utan snarare alltid blickar framåt. Med det sagt ligger utvecklingen väldigt väl i linje med våra långsiktiga mål”, säger Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt i ett uttalande till Di Digital.

I slutet av 2019 tog bolaget in 1,5 miljarder kronor för att kunna fortsätta expansionen.

Han vill inte gå in på exakt hur mycket Kry ökat under början av 2020, då de pekats ut som en av vinnarna i pandemins spår.

Psykologverksamhet är viktigt att kunna erbjuda via fysiska etableringar

Men bolagets expansion är tveklös. Förutom Sverige och Norge har bolaget nu verksamhet i Frankrike och Storbritannien – under namnet Livi – och sedan i december även i Tyskland.

Flera stora åtaganden, men Erik Hjelmstedt verkar inte utesluta vidare expansion till fler marknader i närtid:

”Vi kan expandera till fler marknader på två sätt. Dels med appen som kräver en digital och regelmässig mognad, men också genom vår plattform Livi Connect som gör det möjligt för redan etablerade vårdaktörer att snabba på sin digitala omställning genom att använda vårt verktyg för videosamtal.”

Så sent som i juni tog Kry också över vårdbolaget Helsa med 14 fysiska vårdcentraler, vilka adderas till deras egna tre, med ett löfte om att öppna ytterligare tre i Stockholm innan året är slut. Totalt alltså 20 vårdinrättningar.

Hur det påverkar 2020 års resultat är för tidigt att säga, enligt Hjelmstedt.

”Det är många faktorer som påverkar resultatet. Den fysiska expansionen innebär bland annat att vi, i de regioner där vi finns med fysiska vårdcentraler, kommer att ingå regionala avtal för ersättning. Fysisk expansion kräver också en annan typ av investering från oss.”

Något som Kry också tryckt på under coronakrisen är bolagets satsning på mental hälsa

Även på det området kommer den fysiska närvaron att få betydelse.

”Psykologverksamhet är något som självklart är viktigt att kunna erbjuda både online och via fysiska etableringar, men vi får återkomma till hur det kan komma att se ut rent konkret”, säger Erik Hjelmstedt.


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?