1515

Nätläkaren slopar patientavgiften: ”Ser inget annat alternativ”

Min Doktor blir den senaste nätläkaren att flytta till Sörmland för att undvika avgifter. ”Vi ser inget annat alternativ”, säger Daniel Persson, innovationschef Min Doktor. 

Daniel Persson, innovationschef Min Doktor.
Daniel Persson, innovationschef Min Doktor.

Idag varierar patientavgifterna för ett digitalt vårdbesök mellan noll till 300 kronor runt om i landet. Som konsekvens av landstingens olika regler har Doktor.se och Kry sedan tidigare flyttat till Sörmland för att dra ner på kostnaderna. 

Nu sällar sig Min Doktor till raden av nätläkare som flyttar till Sörmland. Sedan i fredags erbjuder bolaget avgiftsfria besök för patienter. 

”Det bör finnas en nationell vårdavgift, men SKL lägger sig inte i utan menar att det är upp till landstingen. Det är en nackdel för oss att våra patienter behöver betala mer, när andra aktörer erbjuder besök gratis”, säger Daniel Persson, innovationschef Min Doktor.

Som svar på att landstingen fortsätter att ha olika patientavgifter har man köpt en vårdcentral i Nyköping, där de digitala vårdbesöken kommer att registreras. 

”Vi ser inget annat alternativ än att flytta de digitala besöken till Sörmland, där våra konkurrenter redan befinner sig”, säger Daniel Persson. 

I samband med flytten kan bolaget även slopa patientavgiften för fysiska vårdbesök på deras tolv kliniker runt om i landet. Notan står de själva för tills vidare, och ersätts alltså inte av det offentliga. 

Från den 1 juli ligger patientavgiften i Sörmland numera på 100 kronor per videobesök. Det är den lägsta rekommenderade patientavgiften för digitala vårdbesök. 

Eftersom Min Doktor sköter en majoritet de digitala läkarbesöken via chatt kan de helt slopa patientavgiften.  

Di Digital skrev nyligen om Min Doktor, med anledning av bolagets förlust som trefaldigats mellan på ett år. Totalt gjorde bolaget en förlust på 329 miljoner kronor 2018. 

Läs mer: Nätläkarens tunga nota – gör förlust på 329 miljoner 

ICA-koncernen är sedan 2018 delägare i Min Doktor, då de investerade 335 miljoner kronor i nätläkaren. 

I affären ingick även 12 så kallade minutkliniker, värderade till 225 miljoner kronor, som blev tidigare hade varit en del av Apotek Hjärtat.

 

Hör Di Digitals intervju med Min Doktors grundare:

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?