1515

Nätläkaren lanserar ny plattform: ”Marknaden är på ett par hundra miljoner”

Aleris-ägda Doktor24 breddar affärsmodellen. Orsaken är att minska känsligheten för sänkta ersättningarna till nätläkartjänsten. Nu ska bolaget sälja sin teknikplattform och man räknar med en stor potentiell marknad.

I mitten av juni sänktes ersättningarna till nätläkarna, från 650 till 500 kronor per patientbesök. Det fick flera aktörer att rasa, både Kry och Min Doktor var snabbt ute och protesterade mot förändringen.

För att inte stå och falla med ersättningsnivån för digitala vårdbesök har Doktor24 utvecklat flera intäktsben: digitala vårdmöten, försäkringspatienter och en plattformsaffär där bolaget säljer sin tekniska plattform till andra vårdgivare.

Det sistnämnda ska bolaget nu börja sälja på bred front till Sveriges olika landsting och regioner. Bolaget tror starkt på plattformen, som ska heta Plattform24, och att den ska öppna upp för stora affärer för Doktor24.

”Marknaden är på ett par hundra miljoner, då räknar vi bara i Sverige”, säger Jacob Stedman, vice vd och produktchef på Doktor24.

Doktor24 ägs av vårdkoncernen Aleris.

”Vi har sett den här utvecklingen sen dag ett. Därför såg vi från början att vi måste satsa på flera intäktsströmmar till bolaget, så att vi inte är lika känsliga för olika nivåförändringar på ersättningarna för vårdbesöken”, säger Tobias Perdahl, bolagets medicinska chef.

Läs mer: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa” 

Med Plattform24 vill man på sikt nå fler marknader.

”Under det senaste året har vi fått väldigt många propåer från fysiska vårdgivare. De ville hålla en integrerad vårdkedja digitalt och köpa plattformen vi använder. Då bestämde vi oss för att utveckla tjänsten för att nu kunna sälja den”, säger Jacob Stedman.

Men konkurrensen om att sälja systemplattformar till den traditionella vården är stor. Flera svenska aktörer jobbar med att sälja sina tekniska plattformar till vårdgivare.

Vi är med i några upphandlingar.

Miljardvärderade Doktor.se – som backas av bland andra Bonnier Ventures och Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander – har börjat sälja den kommunikationsplattform som man använt sig av i den egna vårdgivarappen.

En annan konkurrent är techbolaget Visiba Care, som sedan 2014 säljer mjukvara till både privata och offentliga vårdbolag som vill öppna egna digitala mottagningar. De levererar redan sin tjänst till Västra Götalandsregionen, ett av Sveriges största landsting.

Läs mer: Visiba Care hjälper landstingen att bli digitala – tar in 30 miljoner 

Plattform24, liksom tjänsten Doktor24, bygger på en anamnes- och triagemetod som med hjälp av artificiell intelligens, AI, tar reda på vilken vård patienten behöver. AI:n är alltså kärnan i plattformen, som bolaget jobbat på det senaste året för att ta fram. Det är också AI:n som eventuellt kan särskilja Plattform24 från konkurrenterna.

Redan nu har bolagets AI-motor genomfört en kvarts miljon patientdialoger, hävdar bolaget. Doktor24 har samarbete med runt 70 vårdgivare och når därmed nästan 600 000 listade patienter. Piloter genomförs i flera regioner, bolaget tycks alltså vara på god väg att komma in i ”finrummet” bland regionernas system.

”Det är bara att köra igång. Vi har byggt plattformen för att ha hög kapacitet att skala upp, det kan vi göra från och med nu. Vi är med i några upphandlingar och tror att ett flertal regioner kommer att införa det här”, säger Jacob Stedman.

Doktor24 ingår i Aleris innovationsbolag Aleris X, som förra året omsatte blygsamma 7,3 Mkr med kostnader på hela 82,6 Mkr. Kostnaderna täcks dock i sin helhet av koncernbidrag, visar bolagets färska årsredovisning som Di Digital tagit del av.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?