1515

Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent

Matsmart sålde i fjol 2 022 ton mat som annars skulle gått till spillo. På kuppen fördubblades bolagets intäkter till 159 miljoner kronor.

Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren.
Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren.

Nätbutiken Matsmart lanserades i januari 2014 med affärsidén att köpa livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker. 

Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst-före-datum.

Under 2017 tog försäljningen rejäl fart för Matsmart, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av. Intäkterna landade på 159,3 miljoner kronor, en ökning med nästan 130 procent från 69,3 Mkr året innan.

”Det är superkul. De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna”, säger Karl Andersson, vd och medgrundare.

Förlusterna ökar, men betydligt långsammare än intäkterna. Minusresultatet landade på 40,3 Mkr under fjolåret, i jämförelse 32,3 Mkr 2016.

”Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik”, säger Karl Andersson.

Det finns inga planer på att i närtid visa upp svarta siffror på sista raden, enligt Karl Andersson, även om bolaget aktivt arbetar med att förbättra nyckeltalen för att så småningom nå lönsamhet.

Matsmart grundades av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström och för tillfället finns tjänsten i Sverige, Norge och Finland. Det finns planer på att öppna i fler länder i Norden och Europa, antingen senare i år eller under 2019.

Läs mer: Matsmart fyller på kassan – ska expandera utanför Norden 

Förra året sålde Stockholmsbolaget totalt 2 022 ton mat som annars skulle ha gått till spillo, enligt egen utsago.

”Marknadsföringen gör mycket för att locka nya kunder, men det handlar framför allt om 'mun till mun' vilket vi är mest stolta över”, säger Karl Andersson.

Under inledningen av 2018 hade Matsmart en omsättningstakt på runt 250 till 300 Mkr, enligt vad Karl Andersson tidigare uppgett för Di Digital, men han vill ännu inte ge någon prognos för helåret.

”Vi har haft en kraftig tillväxt de första kvartalen och försäljningen håller i sig”, säger han.

Sedan starten har Matsmart tagit in runt 175 Mkr i riskkapital från en namnkunnig investerarkrets. På ägarlistan finns bland andra Northzone, Norrsken Foundation, Axel Johnson-sfärens startupgren D-Ax, samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Överraskande nog hoppade även möbeljätten Ikea på tåget i början av 2018 och klev in som delägare.

”Vi kommer inte att utnyttja plattformen initialt, men man vet aldrig vad som händer i framtiden”, har Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group, tidigare sagt till Di Digital.

Kan det bli aktuellt med fler kapitalrundor i närtid, eller är ni nöjda?

”Eftersom vi satsar på tillväxt just nu så kommer mer externt kapital behövas, men vi är inte i en runda nu”, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.

Läs mer: Ikea öppnar för fler techförvärv 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?