1515

Nätbutiken får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”

E-handlaren Jollyroom har systematiskt marknadsfört varor som nedsatta i pris när så inte har varit fallet. Nu får bolaget miljonböter. 

Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar.
Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar.Foto:Press.

Jollyroom, Nordens största nätbutik för barnprodukter, förbjuds att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu företaget att betala 1,5 miljoner kronor i en markadsstörningsavgift. 

Det skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Enligt domstolen har Jollyroom ”systematiskt marknadsfört” varor som nedsatta i pris när så inte alls varit fallet. Det i sin tur har vilselett många konsumenter.

Myndigheterna har haft ögonen på Jollyrooms reor i flera år. Redan hösten 2018 utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot den aktuella reklamen.

Läs mer: Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser” 

Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO), uttalar sig om den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen i ett pressmeddelande:

”Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna.”

Bryter Jollyroom mot förbudet riskerar de ytterligare vite på 3 miljoner kronor.

Läs även: Svenskarnas skuldberg växer – Konsumentverket utreder 40 Kreditbolag för övertramp 

I fjol växte nätbutikens omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.

I veckan förbjöd Konsumentombudsmannen även Sportamore, Intersport och Ur & Penn att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris.

I Sportamores marknadsföring används genomgående överstrukna priser, skriver myndigheten i sitt föreläggande. Men de överstrukna priserna har knappt använts som ordinarie pris, noterar myndigheten.

Läs mer: KO kritiserar flera bolags reor – hotar med miljonböter 

Ett av fallen gäller ett par skridskor som Sportamore sålde för 2 445 kronor. Bredvid syntes ett överstruket pris på 3 495 kronor och en text: ”-30 %”.

Men enligt Konsumentverket har varans ordinarie prislapp inte varit 3 495 kronor sedan februari 2018.

Di Digital söker Jollyrooms vd Ole Sauar.

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?