1515

Nätbutiken får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”

E-handlaren Jollyroom har systematiskt marknadsfört varor som nedsatta i pris när så inte har varit fallet. Nu får bolaget miljonböter. 

Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar.
Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar.Foto:Press.

Jollyroom, Nordens största nätbutik för barnprodukter, förbjuds att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu företaget att betala 1,5 miljoner kronor i en markadsstörningsavgift. 

Det skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Enligt domstolen har Jollyroom ”systematiskt marknadsfört” varor som nedsatta i pris när så inte alls varit fallet. Det i sin tur har vilselett många konsumenter.

Myndigheterna har haft ögonen på Jollyrooms reor i flera år. Redan hösten 2018 utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot den aktuella reklamen.

Läs mer: Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser” 

Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO), uttalar sig om den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen i ett pressmeddelande:

”Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna.”

Bryter Jollyroom mot förbudet riskerar de ytterligare vite på 3 miljoner kronor.

Läs även: Svenskarnas skuldberg växer – Konsumentverket utreder 40 Kreditbolag för övertramp 

I fjol växte nätbutikens omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.

I veckan förbjöd Konsumentombudsmannen även Sportamore, Intersport och Ur & Penn att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris.

I Sportamores marknadsföring används genomgående överstrukna priser, skriver myndigheten i sitt föreläggande. Men de överstrukna priserna har knappt använts som ordinarie pris, noterar myndigheten.

Läs mer: KO kritiserar flera bolags reor – hotar med miljonböter 

Ett av fallen gäller ett par skridskor som Sportamore sålde för 2 445 kronor. Bredvid syntes ett överstruket pris på 3 495 kronor och en text: ”-30 %”.

Men enligt Konsumentverket har varans ordinarie prislapp inte varit 3 495 kronor sedan februari 2018.

Di Digital söker Jollyrooms vd Ole Sauar.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?