Annons

Nätapoteket tar in 167 miljoner – Rutger Arnhult ny storägare

Nätapoteket Meds kan se tillbaka på ett fenomenalt 2020. Omsättningen slutade på 222 miljoner – en ökning med 162 procent. ”Nu har vi nått kritisk massa för att växla upp till en helt ny nivå framåt”, säger vd Björn Thorngren, som fyller kassan med mer externt kapital.

Rutger Arnhult har investerat i Björn Thorngrens nätapotek Meds.
Rutger Arnhult har investerat i Björn Thorngrens nätapotek Meds.

Personer över 65 år har hittat till nätapoteken.

Inte alls orimligt med tanke på restriktioner och rekommendationer som gällt under pandemin.

En av vinnarna är apoteksuppstickaren Meds, som såg störst tillväxt i just kundkategorin 65 plus.

”2020 var ett speciellt år där vi på Meds spelat en avgörande roll som alternativ till fysiska apotek. Men det gäller flera apotek, även statens, så nu gäller det att ta vår position framåt”, säger Björn Thorngren.

Att bolaget nu tar in mer kapital – 167 miljoner till en värdering av 727 miljoner – beskrivs som en förutsättning för vidare expansion. 

”Branschen har passerat 20 procent online. Men jag tror att vi kan bli som bokhandeln, där 60 procent av handeln sker online. Det är ett race mot det nu”, säger han.

Rundan leds av fastighetsmiljardären Rutger Arnhults bolag M2 Asset Management.

Läs mer: Extremt tryck på nätapoteken – bromsade reklam ”för att mäkta med”

”Vi investerar i det snabbast växande företaget inom den snabbast växande e-handelsbranschen”, säger Rutger Arnhult själv och tillägger:

”Meds passar perfekt i vår strategi att bredda investeringar från fastigheter till tech och life science.”

Ni pratar om expansion, vart vill ni?

”Dels flyttar vi till ett större lager en bit från där vi är i dag. Sedan ska vi lägga pengar på marknadsföring”, säger Björn Thorngren.

Är det fortfarande för svårt regulatoriskt att gå utomlands?

”Det har faktiskt hänt saker under coronapandemin. Vi ser att Tyskland ska gå till hundra procent e-recept 2022. Vi följer det här förstås. Men Sverige är världsledande fortfarande, med digitala recept och bank-id. Vi kan ha recept en sekund efter att de är utskrivet och sedan kan du ha varorna inom någon timme. Det är en bra kundupplevelse som inte finns någon annanstans i Europa.”

Läs mer: Rusning till nätpsykologer: ”Coronakrisen kan följas av pandemi i psykisk ohälsa”

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera