1515

Nätapoteket Meds: ”Fiasko om vi säljer för under 100 miljoner”

Nätapoteket Meds tar in 51 miljoner kronor från bland andra Inbox Capital. Planen är att utmana Apotea. ”Vi ska bli störst av alla apotek på nätet”, säger vd:n Björn Thornfors.

Från vänster: Adhan Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.
Från vänster: Adhan Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.Foto:Press

Nätapoteket Meds tog under 2018 upp kampen med marknadsledaren Apotea. Med snabba leveranser och ett utbud som sträcker sig från receptbelagd medicin till äppelcidervinäger vill Meds påskynda skiftet till nätförsäljning.

”Det finns ett enormt intresse för allt inom e-hälsa egentligen. Skiftet inom apoteksbranschen är igång”, säger Björn Thorngren, vd för Meds och en av bolagets tre grundare.

Han påpekar att antalet fysiska apotek i Sverige minskade under första halvåret 2018, enligt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, medan onlinehandeln växte.

Meds har sålt varor via nätet sedan våren 2018. Nyligen tog man in 50 miljoner kronor i en nyemission, vilket fördubblade mängden kapital som har gått in i bolaget. Ägarna värderar hela Meds till 251 miljoner kronor.

”Vi ska ta in flera hundra miljoner och bli störst av alla apotek på nätet, och därmed störst av alla. Det här är bara en del av många rundor”, säger Björn Thorngren.

Läs mer: Så mycket investerar Anders Borg i sina startupbolag 

Nya i ägarlistan är riskkapitalbolaget Inbox Capital. Sedan tidigare finns Felix Hagnö, tidig investerare i Spotify, näringslivsprofilen Michael Storåkers och grundarna av spelbolaget Leovegas, Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.

Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa

Pengarna ska gå till att utvidga bolagets lageryta, som just nu består av lokaler i Västberga i södra Stockholm. Där har även medarbetarna sin bas.

”Det går över förväntan. Skulle vi sälja för mindre än 100 miljoner kronor i år skulle vi bli besvikna. Det vore ett fiasko”, säger Björn Thorngren.

Som jämförelse omsatte nätapoteket Apotea 1,5 miljarder kronor under 2017. En tredje aktör, Axel Johnson-sfärens Apohem, saknar fortfarande tillstånd att sälja läkemedel.

Omkring 40 procent av Meds försäljning sker till hushåll i Stockholmsområdet. Hemleveranser sker där högst två timmar från beställning. Ambitionen är att snart kunna leverera till både Malmö och Göteborg samma dag.

”I och med att Sverige är ledande kommer vi ha mycket att erbjuda när andra länder rör sig hitåt. Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa.”

Läs mer: Tencent går in tungt i svenska spelsuccén Fatshark 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?