1515
Annons

Näringslivsprofiler startar exklusiv Handels-fond

Sverige har fått en ny fond för investeringar i nykläckta bolag med en rad näringslivsprofiler som ska hjälpa entreprenörerna till framgång. Men det krävs att du läst på Handelshögskolan i Stockholm för att ha en chans att ta del av pengarna.

Bakom den nya fonden DHS står en rad näringslivsprofiler med förflutet på Handelshögskolan i Stockholm.
Bakom den nya fonden DHS står en rad näringslivsprofiler med förflutet på Handelshögskolan i Stockholm.

DHS Venture Partners är ett nytt tillskott till riskkapitalfloran i Sverige. Namnet DHS avslöjar fondens inriktning.

”Det står för ’diplomerad från Handelshögskolan i Stockholm’”, säger initiativtagaren Lars Lindgren och visar sin examensring med bokstäverna DHS.

Lars Lindgren är ett välkänt namn på den svenska riskkapitalmarknaden. Han är ängelinvesterare i en rad bolag och grundade den svenska riskkapitalföreningen, SVCA, redan 1985.

”Idén till DHS har legat och puttrat länge. Nästan alla stora lärosäten har en sådan här investeringsfond kopplad till sig. Det är nästan skamligt att Handels inte haft det tidigare”, säger han. 

Räknat i pengar är det ingen stor fond det handlar om. Totalt 25 Handels-alumner går in med 200 000 kronor vardera vilket ger ett kapital på 5 miljoner kronor som ska investeras i ett tiotal företag.

”Det är inte pengarna som är det viktiga. En investering ska vara en kvalitetsstämpel och en möjlighet att ta del av våra erfarenheter och nätverk”, säger Lars Lindgren. 

Några av personerna som är med i DHS är affärsängeln Mattias Miksche, styrelseproffset Eva Redhe Ridderstad, Castellum-ordföranden Charlotte Strömberg och Brummer-delägaren Svante Elfving.

“Tanken är att de delägare som så önskar kan gå in med privata pengar i bolagen parallellt med DHS och att en person blir huvudansvarig för respektive investering”, säger Lars Lindgren. 

DHS är ingen vanlig fond som letar efter den bästa möjliga avkastningen var som helst. Precis som att investerarna alla är gamla Handelsstudenter så kommer de bara att investera i bolag där minst en av grundarna är, eller har varit, Handelsstudent.

”Vi är fristående från Handels men vill ha ett bra samarbete med skolan, lärarna, inkubatorn SSE Business Lab och Kamratföreningen. Vi vill komplettera det som finns”. 

Det har blivit väldigt populärt att starta bolag bland ekonomstudenter. Blir det inte svårt att hitta de verkliga stjärnorna?

”Visst är det så, men det är som med idrott, för att få fram talangerna behöver man ha stor bredd. Man ska inte snäva in i början och att misslyckas ska inte behöva vara så dramatiskt. Vi som investerare går inte heller in med våra sista slantar i det här. Ingen ska behöva gråta om en investering misslyckas”. 

Du har varit en framgångsrik affärsängel länge. Vad krävs för att lyckas som privatinvesterare?

”Optimism! Man behöver vara konstruktivt optimistisk och långsiktig. Sedan måste man förstå att pengarna inte är det viktigaste när man går in så här tidigt. Man är där för att hjälpa grundarna som coach och mentor för att bygga framgångsrika företag.”


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?