1515

Näringslivet kraftsamlar kring ai

Svensk industri ser stora vinster att hämta med hjälp av artificiell intelligens. Idag invigs därför ett nytt nationellt ai-center. 

AI Innovations of Sweden lanseras i dag i Lindholmen Science Park i Göteborg.
AI Innovations of Sweden lanseras i dag i Lindholmen Science Park i Göteborg.Foto:Lindholmen Science Park

AI Innovation of Sweden i Göteborg har lockat ett antal svenska storbolag som samarbetspartners, bland annat Astra Zeneca, Ericsson, Essity, Volvo, Volvo Cars och Zenuity. Med i projektet finns även flera startupbolag som är på frammarsch, som Peltarion, där bland annat familjen Wallenberg har investerat, Univrses och Fadec.

Astra Zeneca ser stora fördelar med att dela data mellan branscher och att använda sig av ai i sin produktionskedja. 

”Genom att använda ai kan vi bättre analysera den stora mängd data som vi får genom  vår forskning och utveckling. Det kan minska både utvecklingstiden och kostnaden för att nya läkemedel ska nå fler patienter snabbare”, säger Astra Zenecas vicedirektör Anders Holmén i ett uttalande.

Läs mer: Amerikansk mångmiljardär går in i Wallenbergs AI-bolag 

Innovationscentret väntas kosta 25 miljoner kronor att driva per år. Det finansieras av bland andra Vinnova, som går in med 10 Mkr per år i tre år, och Västra Götalandsregionen, som satsar 5 Mkr per år i tre år och samarbetspartners från näringslivet. 

Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvokoncernen, beskriver att en stor del av lockelsen till att delta i AI innovation of Sweden handlade just om delningen av data över flera branscher. 

"Ai-området växer i betydelse. Det är viktigt nu och kommer att bli viktigare. Att ha tillgång till stora mängder data är en förutsättning för att driva utvecklingen framåt", säger han. 

På Volvo Group hoppas man kunna införa och använda ai genom hela organisationen. 

"När de flesta hör Volvo och ai tänker de på självkörande fordon, vilket såklart är en viktig aspekt, men ai är också en viktig del i att utveckla bland annat produktion och logistik", säger Lars Stenqvist. 

En del i projektet är att ta hit den internationella onlineutbildningen Elements of AI inom en snar framtid. Hittills har över 55000 personer gått utbildningen som är gratis.

"Ambitionen är att använda kursen för att utbilda svenskarna inom ai-teknik. Tanken är att göra ai mer tillgängligt och mindre abstrakt för allmänheten", säger AI Innovation of Swedens programchef Martin Svensson.

I Finland har Elements of AI som mål att utbilda 1 procent av befolkningen i ai-teknik för att lägga grunden till en mer nationellt spridd kunskap kring vad det egentligen är och hur det kan användas. Förhoppningen är att göra samma sak i Sverige genom att bland annat under våren översätta kursen till svenska. 

Än så länge sträcker sig centrets finansiering till 2021. Just nu ligger fokus på att komma igång med verksamheten ordentligt.  

"Alla parter kommer att bolla idéer under våren och då kommer också pilotprojekt att lanseras", säger Martin Svensson.    

Det nya forskningscentret utgör den första av fler planerade platser runt om i landet där de olika samarbetsparterna kan träffas, utbyta data och utveckla svensk ai tillsammans. Målet är att få ai att bli en mer använd kompetens i Sverige.  

Att flera stora och små bolag samarbetar över branschgränserna är unikt och de gemensamma arbetsytorna beskrivs som ett av projektets ben. Det andra benet, kallat datafabriken, handlar enligt Martin Svensson om att tillgängliggöra data så att den kan användas inom fler områden. 

"Vi har sett en stor vilja hos parterna att dela sin data med andra, för att föra utvecklingen framåt. Grundsyftet är att centret ska bli en resurs för att stärka svensk industris konkurrenskraft och svensk välfärd." 

Läs mer: Anna Felländer vill rädda oss från AI-undergång 

 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?