1515

Namnkunnigt kapital lyfter Gofrendly – en vänskapsapp för kvinnor

Vänskapsappen Gofrendly har fått in Apotea-grundaren Pär Svärdson och Klarna-veteranen Louise Samet som delägare. Med fysiska möten i fokus vill grundarna hjälpa kvinnor att få nya vänner.

Från vänster: Gofrendlys teknikchef Julia Sporre samt medgrundarna Claudia Gård och Ulrika Lilja.
Från vänster: Gofrendlys teknikchef Julia Sporre samt medgrundarna Claudia Gård och Ulrika Lilja.Foto:Simon Hellsten

Att växa ifrån sina gamla vänner är något som många kan relatera till. Enligt grundarna till vänskapsappen Gofrendly (NTL) har det tidigare varit svårt att utöka sin vänskapskrets med befintliga plattformar.

”De vänner jag hade tidigare i Stockholm hade andra intressen än jag. De ville prata om bostadsrätter och lån medan jag brann för entreprenörskap. Min medgrundare Ulrika Lilja hade ett liknande problem. Hon hade just flyttat tillbaka från San Francisco och hade inte längre så mycket gemensamt med sina gamla gymnasiekompisar”, säger Gofrendlys vd Claudia Gård.

Efter att ha fått kontakt med varandra på Facebook och träffats på en kompisdejt bestämde de sig för att starta en vänskapsapp för kvinnor.

Varför behövs ni om man kan använda Facebook för att träffa nya vänner? 

”Facebook funkar också men det är svårt att få till den perfekta matchningen. Det är heller inte gjort för det ändamålet och vi ville göra det betydligt smidigare”, säger Claudia Gård. 

På Gofrendly matchas användare först utifrån vald ålder och geografisk placering och därefter kan man filtrera efter olika faser i livet och intressen.

”Många av våra användare är kvinnor över 30 utan barn som letar efter andra i samma situation. Vi har även många pensionärer”, säger Claudia Gård.

Gofrendly har tidigare tagit plats i Springfield Project och i Stings acceleratorprogram. Nu har bolaget tagit in 3 miljoner kronor från JNE Invest, som även är delägare i robotrådgivaren Fundler och e-modebolaget Elly Pistol, samt Apotea-grundaren Pär Svärdson och den tidigare Klarna-chefen Louise Samet.

”Med sitt förflutna sitter Louise Samet med jättestora kunskaper för att ta en produkt internationellt. Hon kommer att ha en rådgivande roll. Pär Svärdson har sina plattformar som vi förhoppningsvis kommer kunna använda för att nå ut med vår app. Samtidigt kommer han kunna använda oss för att nå en stark målgrupp”, säger Claudia Gård.

Läs även: Apoteas vd: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget” 

Appen Gofrendly lanserades under hösten 2016 och har sedan dess organiserat fysiska möten för användarna tillsammans med samarbetspartners. Utöver inkomsterna som kommer från dessa partners tillåter Gofrendly även annonser i appen.

”Vi har en stark målgrupp vilket attraherar våra samarbetspartners. I framtiden planerar vi även en premiumtjänst”, säger Claudia Gård.

Bolaget har ännu ingen omsättning att tala och och Claudia Gård vill inte säga hur många användare appen har, men uppger att de kan fylla en medelstor svensk stad. Gofrendly finns i dag i ett 20-tal svenska städer och har även lanserat i Oslo. Med kapitalet kommer bolaget kunna investera mer i sin marknadsföring och störst fokus ligger fortfarande på Sverige.

Hur kommer det sig att ni bara vänder er till kvinnor?

”Anledningen är att vi inte ville bli en dejtingapp. Vi tror absolut att män och kvinnor kan vara vänner men vi vill inte att någon ska behöva fundera på vilka andra motiv man kan ha vid kontakt. Det har också blivit en styrka i vår produkt. Det skapar en annan trygghet i appen och nätet kanske inte alltid är en jätterolig plats för kvinnor. Vi kan behöva ett ställa som vi kan vara ifred på”, säger hon.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?