Annons

Na-kd lanserar second hand-plattform för generation z

Second hand-trenden blir allt hetare. Nu gör Na-kd som konkurrenterna och satsar på en second hand-plattform för generation z. ”Vi har stora förhoppningar”, säger bolagets hållbarhetschef Anna Winde. 

Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Foto:Jesper Frisk

Klädbolaget Na-kd gjorde så sent som förra veckan en riktad emission på 400 miljoner kronor för att expandera i nya marknader och nya kategorier. 

Under torsdagen lanseras marknadsplatsen Na-kd Circle på samtliga marknader inom EU, där kunderna kan både sälja och köpa begagnade plagg. Även kunder utanför EU kommer att kunna köpa plagg via Na-kd Circle. 

Läs mer: Na-kd  tar in 400 miljoner kronor – anrika investmentbolaget gör entré  

”Vi har investerat över 10 miljoner kronor i plattformen som är helt integrerad med Na-kds plattform. Om man skulle jämföra det med fysiska butiker så erbjuder vi kunderna att hänga upp sina begagnade plagg på samma hylla som nya plagg. Så vitt jag vet är den här integrerade plattformen unik”, säger Anna Winde.

Det är till en början enbart produkter som köpts på Na-kd som kommer säljas. Men Anna Winde utesluter inte att plattformen kan öppna för produkter som köpts på andra hemsidor eller i fysiska butiker framöver.

”Det är någonting vi får utvärdera. Fördelen nu är att kunderna inte behöver fotografera plaggen eller uppge produktinformation”. 

Leveransprocessen mellan säljare och köpare kommer skilja sig från marknad till marknad. I Sverige kommer det både vara möjligt att skicka direkt mellan säljare och konsument och att låta Na-kd agera mellanled där bolaget först granskar produkterna. För övriga marknader gäller enbart det senare alternativet.

”Leveransfrågan är någonting vi kommer utveckla under tid när vi ser hur lösningarna tas emot. Det beror bland annat på vilka förutsättningar våra transportpartners har”, förklarar hon.

När säljaren lägger upp ett plagg till försäljning och beskriver dess skick anger Na-kd direkt vad säljaren kommer att få för ersättning vid en försäljning. Man kan även plocka bort ett plagg om man ångrar sig. 

”Priset är satt utifrån plaggets senaste pris, och givetvis även skicket. Men vi godkänner inga trasiga plagg eller plagg med fläckar.”

Varorna som går via lagret kommer granskas, men vid direktförsäljning får man lita på försäljaren. Na-kd agerar legan mellanhand i båda leden vilket innebär returrätt.

”Vi litar på våra kunder. Skulle varan i enstaka fall inte hålla måttet så får kunden höra av sig till oss så löser vi det”, kommenterar hon.

Plattformen är en del av Na-kds hållbarhetsarbete, ett område där bolaget ser ett stort intresse från kundhåll.

”Vi satsar mycket på hållbarhetsfrågor och har satt ambitiösa mål. Vad gäller klimatfrågan så har vi satt mål på att reducera utsläppen, från bomullsfält till kund, med 50 procent till 2030 jämfört med 2020. För ett tillväxtbolag är det en jätteutmaning.”

Klädbranschen står inför tre stora utmaningar när det gäller hållbarhet menar Anna Winde.

”För det första måste de nya plaggen tillverkas med mer hållbara material och med produktionsprocesser som har så liten påverkan som möjligt. Sedan måste plaggen vid slutet av sin livslängd återvinnas i nya produkter. Den tredje delen är använda plaggen som redan finns på marknaden så länge som möjligt och det är här Na-kd Circle kommer in”.

Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat. 

”Vi har stora förhoppningar om att kunderna är med oss på den här resan”, säger hon.

Na-kd är inte ensam om att lansera en second hand-plattform under torsdagen. För ett halvår sedan lanserade tyska Zalando kategorin ”pre-owned”, och nu utökas den marknaden med sju länder, däribland Sverige.  

Zalandos och Na-kds upplägg skiljer sig dock åt en hel del. Zalando, som är återförsäljare av andra märken, accepterar varor från över 3 000 varumärken och produkterna behöver inte vara köpta hos Zalando. Här lägger säljarna först upp bilder på produkten, som ska vara i snarlikt nyskick, och får ett prisförslag. Här är det Zalando själva som köper produkten av kunden som skickar den vidare till bolaget till för kvalitetskontroll. Varan säljs sedan på plattformen av bolaget. I och med att Zalando står som säljare gäller vanlig returrätt.

Beloppet som säljaren får från Zalando betalas inte ut till ett konto, utan erbjuds i form av presentkort hos klädjätten. Säljaren kan även välja att skänka summan till välgörande ändamål.  

En aktör som varit med i leken länge är Sellpy, där H&M är storägare. Här här kan säljaren skicka in flera varor i en påse som säljaren bedömer vara värda över 50 kronor, och även accessoarer, skor, elektronik, sport & fritid och finare husgeråd kan accepteras.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera