1515

Na-kd lanserar second hand-plattform för generation z

Second hand-trenden blir allt hetare. Nu gör Na-kd som konkurrenterna och satsar på en second hand-plattform för generation z. ”Vi har stora förhoppningar”, säger bolagets hållbarhetschef Anna Winde. 

Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Foto:Jesper Frisk

Klädbolaget Na-kd gjorde så sent som förra veckan en riktad emission på 400 miljoner kronor för att expandera i nya marknader och nya kategorier. 

Under torsdagen lanseras marknadsplatsen Na-kd Circle på samtliga marknader inom EU, där kunderna kan både sälja och köpa begagnade plagg. Även kunder utanför EU kommer att kunna köpa plagg via Na-kd Circle. 

Läs mer: Na-kd  tar in 400 miljoner kronor – anrika investmentbolaget gör entré  

”Vi har investerat över 10 miljoner kronor i plattformen som är helt integrerad med Na-kds plattform. Om man skulle jämföra det med fysiska butiker så erbjuder vi kunderna att hänga upp sina begagnade plagg på samma hylla som nya plagg. Så vitt jag vet är den här integrerade plattformen unik”, säger Anna Winde.

Det är till en början enbart produkter som köpts på Na-kd som kommer säljas. Men Anna Winde utesluter inte att plattformen kan öppna för produkter som köpts på andra hemsidor eller i fysiska butiker framöver.

”Det är någonting vi får utvärdera. Fördelen nu är att kunderna inte behöver fotografera plaggen eller uppge produktinformation”. 

Leveransprocessen mellan säljare och köpare kommer skilja sig från marknad till marknad. I Sverige kommer det både vara möjligt att skicka direkt mellan säljare och konsument och att låta Na-kd agera mellanled där bolaget först granskar produkterna. För övriga marknader gäller enbart det senare alternativet.

”Leveransfrågan är någonting vi kommer utveckla under tid när vi ser hur lösningarna tas emot. Det beror bland annat på vilka förutsättningar våra transportpartners har”, förklarar hon.

När säljaren lägger upp ett plagg till försäljning och beskriver dess skick anger Na-kd direkt vad säljaren kommer att få för ersättning vid en försäljning. Man kan även plocka bort ett plagg om man ångrar sig. 

”Priset är satt utifrån plaggets senaste pris, och givetvis även skicket. Men vi godkänner inga trasiga plagg eller plagg med fläckar.”

Varorna som går via lagret kommer granskas, men vid direktförsäljning får man lita på försäljaren. Na-kd agerar legan mellanhand i båda leden vilket innebär returrätt.

”Vi litar på våra kunder. Skulle varan i enstaka fall inte hålla måttet så får kunden höra av sig till oss så löser vi det”, kommenterar hon.

Plattformen är en del av Na-kds hållbarhetsarbete, ett område där bolaget ser ett stort intresse från kundhåll.

”Vi satsar mycket på hållbarhetsfrågor och har satt ambitiösa mål. Vad gäller klimatfrågan så har vi satt mål på att reducera utsläppen, från bomullsfält till kund, med 50 procent till 2030 jämfört med 2020. För ett tillväxtbolag är det en jätteutmaning.”

Klädbranschen står inför tre stora utmaningar när det gäller hållbarhet menar Anna Winde.

”För det första måste de nya plaggen tillverkas med mer hållbara material och med produktionsprocesser som har så liten påverkan som möjligt. Sedan måste plaggen vid slutet av sin livslängd återvinnas i nya produkter. Den tredje delen är använda plaggen som redan finns på marknaden så länge som möjligt och det är här Na-kd Circle kommer in”.

Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat. 

”Vi har stora förhoppningar om att kunderna är med oss på den här resan”, säger hon.

Na-kd är inte ensam om att lansera en second hand-plattform under torsdagen. För ett halvår sedan lanserade tyska Zalando kategorin ”pre-owned”, och nu utökas den marknaden med sju länder, däribland Sverige.  

Zalandos och Na-kds upplägg skiljer sig dock åt en hel del. Zalando, som är återförsäljare av andra märken, accepterar varor från över 3 000 varumärken och produkterna behöver inte vara köpta hos Zalando. Här lägger säljarna först upp bilder på produkten, som ska vara i snarlikt nyskick, och får ett prisförslag. Här är det Zalando själva som köper produkten av kunden som skickar den vidare till bolaget till för kvalitetskontroll. Varan säljs sedan på plattformen av bolaget. I och med att Zalando står som säljare gäller vanlig returrätt.

Beloppet som säljaren får från Zalando betalas inte ut till ett konto, utan erbjuds i form av presentkort hos klädjätten. Säljaren kan även välja att skänka summan till välgörande ändamål.  

En aktör som varit med i leken länge är Sellpy, där H&M är storägare. Här här kan säljaren skicka in flera varor i en påse som säljaren bedömer vara värda över 50 kronor, och även accessoarer, skor, elektronik, sport & fritid och finare husgeråd kan accepteras.

 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?