1515
Annons

Na-kd lanserar second hand-plattform för generation z

Second hand-trenden blir allt hetare. Nu gör Na-kd som konkurrenterna och satsar på en second hand-plattform för generation z. ”Vi har stora förhoppningar”, säger bolagets hållbarhetschef Anna Winde. 

Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Na-kds hållbarhetschef Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat.
Foto:Jesper Frisk

Klädbolaget Na-kd gjorde så sent som förra veckan en riktad emission på 400 miljoner kronor för att expandera i nya marknader och nya kategorier. 

Under torsdagen lanseras marknadsplatsen Na-kd Circle på samtliga marknader inom EU, där kunderna kan både sälja och köpa begagnade plagg. Även kunder utanför EU kommer att kunna köpa plagg via Na-kd Circle. 

Läs mer: Na-kd  tar in 400 miljoner kronor – anrika investmentbolaget gör entré  

”Vi har investerat över 10 miljoner kronor i plattformen som är helt integrerad med Na-kds plattform. Om man skulle jämföra det med fysiska butiker så erbjuder vi kunderna att hänga upp sina begagnade plagg på samma hylla som nya plagg. Så vitt jag vet är den här integrerade plattformen unik”, säger Anna Winde.

Det är till en början enbart produkter som köpts på Na-kd som kommer säljas. Men Anna Winde utesluter inte att plattformen kan öppna för produkter som köpts på andra hemsidor eller i fysiska butiker framöver.

”Det är någonting vi får utvärdera. Fördelen nu är att kunderna inte behöver fotografera plaggen eller uppge produktinformation”. 

Leveransprocessen mellan säljare och köpare kommer skilja sig från marknad till marknad. I Sverige kommer det både vara möjligt att skicka direkt mellan säljare och konsument och att låta Na-kd agera mellanled där bolaget först granskar produkterna. För övriga marknader gäller enbart det senare alternativet.

”Leveransfrågan är någonting vi kommer utveckla under tid när vi ser hur lösningarna tas emot. Det beror bland annat på vilka förutsättningar våra transportpartners har”, förklarar hon.

När säljaren lägger upp ett plagg till försäljning och beskriver dess skick anger Na-kd direkt vad säljaren kommer att få för ersättning vid en försäljning. Man kan även plocka bort ett plagg om man ångrar sig. 

”Priset är satt utifrån plaggets senaste pris, och givetvis även skicket. Men vi godkänner inga trasiga plagg eller plagg med fläckar.”

Varorna som går via lagret kommer granskas, men vid direktförsäljning får man lita på försäljaren. Na-kd agerar legan mellanhand i båda leden vilket innebär returrätt.

”Vi litar på våra kunder. Skulle varan i enstaka fall inte hålla måttet så får kunden höra av sig till oss så löser vi det”, kommenterar hon.

Plattformen är en del av Na-kds hållbarhetsarbete, ett område där bolaget ser ett stort intresse från kundhåll.

”Vi satsar mycket på hållbarhetsfrågor och har satt ambitiösa mål. Vad gäller klimatfrågan så har vi satt mål på att reducera utsläppen, från bomullsfält till kund, med 50 procent till 2030 jämfört med 2020. För ett tillväxtbolag är det en jätteutmaning.”

Klädbranschen står inför tre stora utmaningar när det gäller hållbarhet menar Anna Winde.

”För det första måste de nya plaggen tillverkas med mer hållbara material och med produktionsprocesser som har så liten påverkan som möjligt. Sedan måste plaggen vid slutet av sin livslängd återvinnas i nya produkter. Den tredje delen är använda plaggen som redan finns på marknaden så länge som möjligt och det är här Na-kd Circle kommer in”.

Anna Winde säger att Na-kds målgrupp, unga kvinnor i generation z, verkar ha en större benägenhet än andra åldersgrupper att köpa och sälja begagnat. 

”Vi har stora förhoppningar om att kunderna är med oss på den här resan”, säger hon.

Na-kd är inte ensam om att lansera en second hand-plattform under torsdagen. För ett halvår sedan lanserade tyska Zalando kategorin ”pre-owned”, och nu utökas den marknaden med sju länder, däribland Sverige.  

Zalandos och Na-kds upplägg skiljer sig dock åt en hel del. Zalando, som är återförsäljare av andra märken, accepterar varor från över 3 000 varumärken och produkterna behöver inte vara köpta hos Zalando. Här lägger säljarna först upp bilder på produkten, som ska vara i snarlikt nyskick, och får ett prisförslag. Här är det Zalando själva som köper produkten av kunden som skickar den vidare till bolaget till för kvalitetskontroll. Varan säljs sedan på plattformen av bolaget. I och med att Zalando står som säljare gäller vanlig returrätt.

Beloppet som säljaren får från Zalando betalas inte ut till ett konto, utan erbjuds i form av presentkort hos klädjätten. Säljaren kan även välja att skänka summan till välgörande ändamål.  

En aktör som varit med i leken länge är Sellpy, där H&M är storägare. Här här kan säljaren skicka in flera varor i en påse som säljaren bedömer vara värda över 50 kronor, och även accessoarer, skor, elektronik, sport & fritid och finare husgeråd kan accepteras.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?