1515
Annons

Myndighet: Klarna bryter mot Bolunds nya lag hos H&M

Trots en skärpt lagstiftning valde Klarna att fortsätta lyfta fram sina egna fakturor i modejätten H&M:s nätbutik. Nu väljer Konsumentverket att slå ned på agerandet.

H&M:s vd Helena Helmersson, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) samt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
H&M:s vd Helena Helmersson, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) samt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto:Di.

Regeringen med finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i spetsen förbjöd i somras betalbolag från att använda avbetalning eller krediter som det förvalda betalmedlet inom e-handeln. Syftet sades vara att göra krediter till ett ”aktivt val” från konsumentens håll och skydda svenskar mot överskuldssättning.

Marknadsledaren Klarna, som enligt egen utsago hanterar ungefär hälften av alla transaktioner inom den svenska e-handeln, ställde sig starkt kritiska till förändringen. 

Därefter valde Klarna att införa ett upplägg hos storkunden H&M HM B +2,20% Dagens utveckling som innebar att en 30-dagarsfaktura, som är avgiftsfri så länge kunden betalar i tid, blev det första och förvalda betalningssättet i modejättens nätbutik. 

Nu slår Konsumentverket ned mot Klarnas agerande. I ett färskt beslut, som Di tagit del av, menar de att bolaget bryter mot den nya lagen för betaltjänster. I H&M:s nätbutik finns nämligen andra alternativ som traditionell direktbetalning genom kort, som enligt myndigheten borde ha premierats.

”Lagstiftningen är tydlig vad gäller detta, ett betalningssätt som innebär att en kredit lämnas får inte visas först och får heller inte vara förvalt om det finns andra betalningssätt”, skriver Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, i beslutet.

Det är första gången som ett bolag utreds för att ha brutit mot den nya lagen av Konsumentverket, som har tillsynsansvar över kreditmarknaden tillsammans med Finansinspektionen. 

Klarna ska ha återkommit med ett svar till Konsumentverket senast den 8 januari. Myndigheten strävar efter självständiga rättelser, varför hot om ekonomiska viten först kan bli aktuellt i ett senare skede.

När Di kontaktar Klarna för att låta bolaget besvara kritiken hänvisar de till ett blogginlägg från kommunikationschefen Johan Gustafsson. 

Bolaget menar att det i dag finns tekniska problem med att identifiera huruvida ett köp görs via ett kredit- eller debitkort. Därför har de har valt att betrakta H&M:s samtliga betalalternativ som en kredit, vilket enligt Klarna skulle betyda att de inte felaktigt premierat något betalsätt i strid med lagstiftningen.

”Konsumentverket tycks nu anföra att alla typer av kortbetalningar, även kreditkortsbetalningar, ska betraktas som en direktbetalning, vilket i så fall skulle innebära att kortbetalningar måste presenteras före avgiftsfri faktura i e-handelskassor. Ökad tydlighet är positivt för hela branschen och vi kommer naturligtvis svara Konsumentverket och bistå på alla sätt vi kan”, konstaterar Johan Gustafsson.

Det är inte e-handelsbutiken utan betaltjänsteleverantören som ska bära det rättsliga ansvaret om lagen inte följs, varför H&M just nu slipper undan kritik.

Klarna påpekar att H&M inte har använt sig av deras allomfattande kassalösning, en produkt som kallas för ”Klarna Checkout”, utan till exempel har en annan teknikleverantör för de betalningar som görs genom kort. Johan Gustafsson menar att många handlare själva styr hur kassan ska vara designad, vilket gör frågan ännu mer komplex.

”Dessvärre är det en praktisk omöjlighet för en betaltjänstleverantör att ha fullständig kontroll över varje enskild e-handlares utformning av sin kassa.”

H&M äger knappt 1 procent av aktierna i Klarna, som tidigare i höstas värderades till 93 miljarder kronor i samband med en större nyemission.

Läs mer: Riksdagen gick på Bolunds linje – betalalternativ för e-handeln regleras 


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?