1515

Myndighet: Klarna bryter mot Bolunds nya lag hos H&M

Trots en skärpt lagstiftning valde Klarna att fortsätta lyfta fram sina egna fakturor i modejätten H&M:s nätbutik. Nu väljer Konsumentverket att slå ned på agerandet.

H&M:s vd Helena Helmersson, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) samt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
H&M:s vd Helena Helmersson, finansmarknadsminister Per Bolund (MP) samt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto:Di.

Regeringen med finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i spetsen förbjöd i somras betalbolag från att använda avbetalning eller krediter som det förvalda betalmedlet inom e-handeln. Syftet sades vara att göra krediter till ett ”aktivt val” från konsumentens håll och skydda svenskar mot överskuldssättning.

Marknadsledaren Klarna, som enligt egen utsago hanterar ungefär hälften av alla transaktioner inom den svenska e-handeln, ställde sig starkt kritiska till förändringen. 

Därefter valde Klarna att införa ett upplägg hos storkunden H&M HM B -2,93% Dagens utveckling som innebar att en 30-dagarsfaktura, som är avgiftsfri så länge kunden betalar i tid, blev det första och förvalda betalningssättet i modejättens nätbutik. 

Nu slår Konsumentverket ned mot Klarnas agerande. I ett färskt beslut, som Di tagit del av, menar de att bolaget bryter mot den nya lagen för betaltjänster. I H&M:s nätbutik finns nämligen andra alternativ som traditionell direktbetalning genom kort, som enligt myndigheten borde ha premierats.

”Lagstiftningen är tydlig vad gäller detta, ett betalningssätt som innebär att en kredit lämnas får inte visas först och får heller inte vara förvalt om det finns andra betalningssätt”, skriver Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, i beslutet.

Det är första gången som ett bolag utreds för att ha brutit mot den nya lagen av Konsumentverket, som har tillsynsansvar över kreditmarknaden tillsammans med Finansinspektionen. 

Klarna ska ha återkommit med ett svar till Konsumentverket senast den 8 januari. Myndigheten strävar efter självständiga rättelser, varför hot om ekonomiska viten först kan bli aktuellt i ett senare skede.

När Di kontaktar Klarna för att låta bolaget besvara kritiken hänvisar de till ett blogginlägg från kommunikationschefen Johan Gustafsson. 

Bolaget menar att det i dag finns tekniska problem med att identifiera huruvida ett köp görs via ett kredit- eller debitkort. Därför har de har valt att betrakta H&M:s samtliga betalalternativ som en kredit, vilket enligt Klarna skulle betyda att de inte felaktigt premierat något betalsätt i strid med lagstiftningen.

”Konsumentverket tycks nu anföra att alla typer av kortbetalningar, även kreditkortsbetalningar, ska betraktas som en direktbetalning, vilket i så fall skulle innebära att kortbetalningar måste presenteras före avgiftsfri faktura i e-handelskassor. Ökad tydlighet är positivt för hela branschen och vi kommer naturligtvis svara Konsumentverket och bistå på alla sätt vi kan”, konstaterar Johan Gustafsson.

Det är inte e-handelsbutiken utan betaltjänsteleverantören som ska bära det rättsliga ansvaret om lagen inte följs, varför H&M just nu slipper undan kritik.

Klarna påpekar att H&M inte har använt sig av deras allomfattande kassalösning, en produkt som kallas för ”Klarna Checkout”, utan till exempel har en annan teknikleverantör för de betalningar som görs genom kort. Johan Gustafsson menar att många handlare själva styr hur kassan ska vara designad, vilket gör frågan ännu mer komplex.

”Dessvärre är det en praktisk omöjlighet för en betaltjänstleverantör att ha fullständig kontroll över varje enskild e-handlares utformning av sin kassa.”

H&M äger knappt 1 procent av aktierna i Klarna, som tidigare i höstas värderades till 93 miljarder kronor i samband med en större nyemission.

Läs mer: Riksdagen gick på Bolunds linje – betalalternativ för e-handeln regleras 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?