1515
Annons

Musks nya attack på Gates: ”Har förtroendeproblem”

Elon Musk fortsätter attackera Bill Gates på Twitter.

Anledningen är att Microsoftgrundaren har en blankningsposition i Tesla, vilket Musk påstår kostar Gates dyrt.

”Jag har också ett förtroendeproblem med honom”, skriver Elon Musk.

Det var i april i år som miljardärerna hamnade i luven på varandra. Skärmbilder av en sms-konversation mellan Bill Gates och Elon Musk spreds på Twitter och bekräftades vara äkta av Teslagrundaren.

I textväxlingen frågade Musk om Gates hade en blankningsposition i Tesla, varpå Gates svarade att ”tyvärr har jag inte stängt den”, följt av ett förslag om att de borde prata filantropiska möjligheter för Musk.

”Ledsen, men jag kan inte ta din filantropi gällande klimatförändringarna på allvar när du har en massiv blankningsposition i Tesla, företaget som gör mest för att lösa klimatkrisen”, svarade Musk.

Under natten till lördagen svensk tid kom ämnet upp på nytt, efter att Elon Musk ställt en fråga till sina följare på Twitter; ”Vilka tror ni minst på, politiker eller miljardärer?”

Högerdebattören Brigitte Gabriel svarade att hon tror på Musk, ”men verkligen inte Bill Gates”.

I diskussionen som följde skrev Musk på nytt att han har förtroendeproblem med Bill Gates, och att positionen nu ska vara 1,5-2 miljarder dollar, inte som i april 500 miljoner.

När flera följare frågade Musk hur han kommit fram till den nya summan svarade han att Teslaaktien gått upp kraftigt, men förklarade inte närmare hur han kommit fram till summan.

Bill Gates har allt sedan i april avböjt att svara på frågor gällande blankningen.

Tesla stängde på fredagen på 780 dollar. För att Bill Gates ska ha tappat tre gånger sin blankingsposition på 500 miljoner behöver han ha tagit den redan sommaren 2020, då Teslaaktien senast stod i omkring 200 dollar.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?