Annons

Musikvärldens oväntade stjärna: ”Visste ingenting om branschen”

Från pepparrotsåker på västkusten till musikstartup i Stockholm. Vid 28 års ålder har Emelie Olsson redan hunnit testa på flertalet olika yrken. 

Nu utnämns hon av Forbes till en av de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år inom den europeiska underhållningsbranschen.

”Det känns stort”, säger hon.

Emelie Olsson jobbar som operativ chef på Corite i Stockholm.
Emelie Olsson jobbar som operativ chef på Corite i Stockholm.Foto:Jesper Frisk (Di)

Musikbranschen har genomgått stora förändringar de senaste åren. Tack vare strömningstjänster som Spotify och Apple music kan näst intill vem som helst publicera sin egen musik. Sociala medier kan användas som reklampelare. Prenumeranter av streamingtjänster har tillgång till hela världens musikaliska katalog med bara ett knapptryck.

För fem år sedan startades det svenska bolaget Corite – en plattform som ger fans möjlighet att investera i sin favoritartist. I dag har en av bolagets grundare, 28-åriga Emelie Olsson, utnämnts till en av de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år inom den europeiska underhållningsbranschen av den amerikanska finanstidskriften Forbes.

”Det känns stort och betydelsefullt”, säger hon om utmärkelsen.

Innan Corite grundades hade Emelie Olsson ingen erfarenhet av musikbranschen. Hon hade heller inga direkta ambitioner att ge sig in i den. Hennes yrkesliv startades som 14-åring på en pepparrotsåker på västkusten. När hon var 17 år avbröt hon sina gymnasiestudier eftersom hon blev erbjuden en tjänst som säljledare på kredithanteringsföretaget Axactor. 

”Då fanns det inte direkt några incitament för mig att fortsätta plugga. Det kändes bättre att kunna tjäna pengar”, säger Emelie Olsson.

”Sedan dess har jag trasslat mig igenom det mesta i jobbväg, från restaurangarbete till taxitelefonist. Efter flytten till Stockholm 2015 ville jag ha en riktig utmaning, så då utbildade jag mig till parkeringsvakt. Det pallade jag inte med i mer än tio månader dock”, säger hon och skrattar.

Emelie Olsson har jobbat med allt från taxitelefonist till parkeringvakt – det orkade hon dock bara med i knappt ett år.
Emelie Olsson har jobbat med allt från taxitelefonist till parkeringvakt – det orkade hon dock bara med i knappt ett år.Foto:Jesper Frisk

Parallellt skrev hon blogg, startade två poddar och drev diverse välgörenhetsprojekt. 

”Jag har alltid haft något vid sidan av mitt arbete som gett utlopp för min kreativitet.”

Under Emelie Olssons andra år i Stockholm arbetade hon med Timothy Collins, grundare och vd på den digitala marknadsföringsbyrån Creed.

”Efter samarbetet gjorde Tim ett inlägg på Facebook där han skrev att den som anställer mig kommer göra sitt företags bästa investering. Via det inlägget kom jag i kontakt med min medgrundare Mattias Tengblad som pitchade idén till Corite.”

Mattias Tengblad och Emil Angervall, bolagets tredje medgrundare, hade tidigare arbetat tillsammans inom musikbranschen, bland annat på skivbolagsjätten Universal Music.

”Jag visste ingenting om branschen egentligen. Men när Mattias berättade om vilka utmaningar den står inför tyckte jag att det lät väldigt spännande, då kunde jag inte tacka nej”, säger Emelie Olsson.

En av de första som backade Corite var artisten Danny Saucedo, som både investerat i och använt plattformen för finansiering av tre olika låtsläpp. Även Eastate som ägs av East Capitals grundare Peter Elam Håkansson, samt Spotifys tidigare pr-chef Sofie Grant gick in som tidiga investerare i bolaget. Mellan 2019 och 2021 drogs runt 23 Mkr i kapital in.

Under 2021 omsatte Corite drygt 6,1 miljoner kronor, en ökning på 30 procent från föregående år. Bokslutet för 2022 är inte färdigställt ännu, men Emelie Olsson berättar att intäkterna fortsatt öka och ligger nu på över 15 Mkr. Bolaget visar samtidigt fortfarande röda siffror.

Framöver är det fansen som står i fokus för Corite. Emelie Olsson är övertygad om att gräsrotsfinansiering av låtprojekt är framtiden för musikbranschen och att marknadsföring genom spridning på sociala medier kommer bli allt vanligare.

”Det finns många fler fans än artister. Med det kommer en större marknadsföringskraft som vi vill komma åt och uppmuntra.”

Foto:Jesper Frisk

Nästa steg för bolaget är att göra det möjligt även för fans som inte har råd att backa en artist med pengar att engagera sig och använda plattformen. Genom att göra olika uppdrag, eller ”missions” som Corite kallar dem, som gynnar artisten samlar användare ihop poäng.

”Dessa fan power-poäng, som vi kallar dem, kan man spendera i en shop och köpa exempelvis exklusivt innehåll eller merch. Vi vill samla alla engagerade fans, som redan gör mycket för sina favoritartister på sociala medier och ge dem ytterligare incitament för att vara med och stötta.”

Innehåll från QNAPAnnons

Vikten av support över tid – investera smart i IT-utrustning av sällanköpsnatur

Produkter med utgången support som havererar. De flesta IT-avdelningar har någon gång varit där, trots att de arbetar aktivt med att byta ut produkter innan tillverkaren slutar stödja produkten. Problematiken är stor inom konsumentprodukter, där bland annat EU under hösten 2022 tvingat tillverkare av mobiltelefoner att tillhandahålla uppdateringar för operativsystem i tre år från lansering, och säkerhetsuppdateringar i fem år.

Argumentet från EU är enkelt att förstå. Hårdvaran i en modern mobiltelefon kommer inte vara utdaterad efter tre år, varför det inte ska vara tillåtet att överge en fullt fungerande modell för att kunna sälja en nyare. Parallellen till världen med IT-utrustning för företag är också lätt att dra – företag bygger in sig i ett ekorrhjul där fullt fungerande produkter kasseras efter så lite som ett par år till förmån för nya när supportavtal går ut.

När det kommer till utrustning bakom kulisserna i ett företag är det däremot ofta svårare att rättfärdiga uppgraderingar vartannat år. Enheter som exempelvis nätverkslagring (NAS) må ha prislappar som skalar från motsvarande en modern mobiltelefon till en sportbil beroende på användningsområde, men gemensamt för enheterna är att de hanterar det moderna företagets ovärderliga data. Att kunna förlänga support-, garanti- och servicecyklerna bortom de normala två–tre åren till fem år representerar en dubblering i den tid investeringen tillåts skapa värde.

Det är precis så QNAP arbetar med både hård- och mjukvara. Tack vare ett tätt samarbete med leverantörer av processorer och annan hårdvara väljs ett antal enheter årligen ut för att klara av bruk dygnet runt i minst fem år. Den senaste modellen med long-term availability, garanterad tillgänglighet över tid är TS-1655. Förutom att vara extra rejält dimensionerad gällande kylning garanteras enheten mjukvaruuppdateringar i över fem års tid, i ett program som inte är helt olikt Linux-distributionen Ubuntus LTS-utgåvor.

Enheter med garanterad support över fem år är heller inte förbehållna företagsenheter. I QNAP:s sortiment finns enklare hemenheter såväl som rackmonterad nätverkslagring i enterprise-klass som ingår i programmet. QNAP TS-1655 är trots sina 16 lagringsplatser prissatt som två–tre moderna mobiltelefoner, och stödjer dessutom kritiska virtualiseringslösningar för företagsbruk likt VMWare, Microsoft Hyper-V, Citrix Xenserver och Veeam Ready.

Fem år är dock lång tid, speciellt för en IT-avdelning. Även om hårdvaran, i TS-1655:s fall en åttakärnig Intel Atom C5125-processor, kommer räcka till i flera år krävs skalbarhet inför framtiden. Därför ser QNAP till att enheten stödjer upp till 128 GB DDR4-minne och inte mindre än tre stycken PCI Express 3.0 x4-portar för att kunna möta framtidens utmaningar. Ditt företag kanske inte har användning för AI-stödd analys av bildmaterial som lagras på enheterna idag – men om behovet uppstår om några år krävs inte en helt ny enhet, utan endast ett expansionskort.

Detsamma gäller snabbare nätverkskort eller om bolaget mot förmodan växer ur antalet lagringsplatser. Det är enkelt att sätta expansionsplatserna i arbete med exempelvis ytterligare två M.2-enheter för fler SSD-enheter eller nätverkskort med stöd för 25 Gbps. Dessutom garanteras mjukvaruuppdateringar och tillgänglighet av hårdvara vid serviceärenden under hela femårsperioden – vilket minskar huvudbry för IT-avdelningen.

Mer från QNAP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med QNAP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera