1515

Musikindustrin i USA vädrar morgonluft

De amerikanska skivbolagens tillväxt accelererar, till stor del på grund av strömmad musik. Men till 90-talets glansdagar är det långt kvar.

Foto:Colourbox

Under årets första halva ökade intäkterna för musikbolagen med 17 procent till 4 miljarder dollar i USA som är världens största marknad. Det skriver Financial Times och hänvisar till data från den amerikanska skivbolagsorganisationen (RIAA).Det är en accelererande ökning från de åtta procent tillväxt som redovisades för ett år sedan och tillväxten gjuter ånyo mod i industrin som under flera år tidigare minskat på grund av piratkopiering.

Återhämtningen beror till stor del av att strömningsbolagen, med musikprenumerationer från exempelvis Spotify, Pandora , Tidal, Google och Apple, har ökat sina betalningar till skivbolagen med 61 procent under första halvåret i år. En miljon nya kunder har tillkommit under året rapporterar RIAA.

Vinylskivornas återkomst fortsätter och fysiska musikköp har ökat med tre procent till 632 miljoner dollar motsvarande fem miljarder kronor, vilket innebär att omsättningen från plattorna inte varit så stor sedan 80-talet.

Den amerikanska ökningen till trots ligger intäkterna i USA fortfarande på långt lägre nivåer jämfört med cd-skivornas tid 1999. Då omsattes 28,6 miljarder dollar på musik och som jämförelse rapporterade de amerikanska skivbolagen förra året en omsättning om 15,7 miljarder dollar.

Analytikerna spår att musikindustrin kan övertyga fler personer att betala för att lyssna. Idag betalar uppskattningsvis 112 miljoner människor för sin musikkonsumtion och Goldman Sachs spår att betalsiffrorna kommer att explodera uppåt och redan 2030 nå 847 miljoner betalade kunder. Den amerikanska banken spår att omsättningen för global musikförsäljning når 41 miljarder dollar 2030.

Läs mer: Spotify ökar takten – har nu 60 miljoner betalande användare

Finwire / Di Digital


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?