1515

MTG köper spelutvecklare för en halv miljard

MTG förvärvar den lönsamma spelutvecklaren Kongregate, med bas i San Francisco, för motsvarande 480 miljoner kronor.

FILAR PÅ AFFÄR. Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
FILAR PÅ AFFÄR. Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.Foto:Oskar Omne

Mediakoncernen MTG förvärvar Kongregate, med säte i San Francisco, som är en amerikansk publicist och utvecklare av spel. Säljare är den nuvarande ägaren Gamestop Corp.

I affären värderas bolaget till 55 miljoner dollar, motsvarande 480 miljoner kronor, och är villkorad av myndighetsgodkännanden och övriga villkor. Det skriver MTG i ett pressmeddelande.

Affären ska leda till fler förvärv av spelbolag, säger vd:n för MTGx i en intervju med Di Digital.

Investeringen följer MTG:s nyligen gjorda förvärv av 51 procent av den Hamburgbaserade spelutvecklaren InnoGames under 2016 och 2017.

Människor spenderar nästan en tredjedel av sin dagliga tid på mobila enheter med att spela spel

”Online-spel är en av våra tre digitala underhållningsvertikaler och vi etablerar oss i en spelindustri som förväntas vara värd cirka 130 miljarder dollar år 2020, med mobilspel som det snabbaste växande segmentet”‚ säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG.

Kongregate ökade sin nettoförsäljning under 2016 med 38 procent till 35 miljoner dollar, där mobilintäkter som genererats av köp inuti spelen och annonsförsäljning växte med 74 procent. Kongregate väntas i år omsätta minst 50 miljoner dollar med en ebitda-marginal på cirka 10 procent.

Kongregate attraherar upp till 14 miljoner aktiva användare varje månad över alla plattformar, med fler än 100 000 spel på sin browserbaserade plattform och över 100 miljoner nedladdningar av 45 spel i app-butiker.

Bolaget startade som en browserbaserad plattform för webbspel och har sedan utökat sin verksamhet till att omfatta publicering av spel både för mobila plattformar och för plattformen Steam, samt egen spelutveckling till följd av uppköpet av den San Diego-baserade spelstudion Ultrabit. Kongregate utökar även sin verksamhet till att omfatta egen spelutveckling.

Läs mer: Twitter i avtal med MTG om e-sport

Som publicist ingår Kongregate avtal med spelutvecklare om att dela intäkterna. MTG och Kongregate har för avsikt att förvärva ytterligare spelutvecklare, vilka kommer att dra fördel från Kongregates globala användarnätverk, förmåga att generera trafik liksom deras relationer med publicister och tredjepartsplattformar. Expansionen förväntas driva såväl fortsatt tillväxt som ökade lönsamhetsnivåer.

Kongregate har också påbörjat publicering av egna spelrättigheter genom det nyligen förvärvade Ultrabit. Ultrabit har utvecklat de framgångsrika speltitlarna ”Raid Brigade”, ”Pocket Politics” och nyligen ”Office Space: Idle Profits”, baserat på den kultfilmen.

Läs mer: MTG:s vinst lägre än väntat – e-sporten kostar

”Investeringen ligger i linje med vår strategi att investera i relevant, kompletterande och skalbart digitalt innehåll och communities”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

”Människor spenderar nästan en tredjedel av sin dagliga tid på mobila enheter med att spela spel. Vi ser fram emot att välkomna det mycket talangfulla och erfarna Kongregate-teamet till MTG”, tillägger han.

MTG:s resultat för det andra kvartalet, som publiceras den 18 juli, kommer att innefatta relaterade transaktionskostnader om cirka 10 miljoner kronor inom segmentet MTGx.

Finwire/Di Digital



Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?