1515

MTG: Den stora spelaren inom e-sport

E-sporten kommer omsätta över 6,5 miljarder kronor 2018 enligt nya beräkningar. MTG storsatsar och har med sina uppköp visat att man storsatsar på e-sporten. 

Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.
Tysken Arnd Benninghoff har lett arbetet med e-sport på MTGx.Foto:Patrik Olsson

Sverige hamnar i topp i Europa med största andelen e-sportpublik via onlineplattformar, enligt en undersökning av analysföretaget Superdata och betaltjänsten Paypal.

Och det finns rejält med pengar att hämta inom e-sporten. Undersökningen förutspår att den svenska marknaden kommer att omsätta biljetter, varor, sponsorskap och reklam för nästan 350 miljoner kronor under 2019. Och då räknas inte försäljningen av dator- och tv-spel in.

2015 visade MTG att man storsatsar på e-sporten genom att köpa upp event- och produktionsjätten Dreamhack för 244 Mkr. Tidigare samma år investerade bolaget i ESL, en av världens största arrangörer av e-sport som lockar hundratusentals fysiska besökare till turneringar.

”E-sport är 2000-talets sport, både i Sverige och globalt. Under 2018 beräknas den sammanlagda publiken att uppgå till 380 miljoner, en större publik än vad NFL drar”, säger Arnd Benninghoff, som ansvarar för MTG:s satsningar inom e-sport och gaming, MTGx.

”På denna globala och växande marknad befinner sig MTG i en ledande position genom vårt ägande i ESL och Dreamhack vars innehåll och event attraherar fler sponsorer, partners och fler tittare än någonsin.”

Di Digitals serie om e-sporten: Här är MTG:s utmanare om e-sportpengarna

Tidigare i år beslutade styrelsen för MTG att dela upp bolaget i två delar där Nordic Entertainment Group ska bestå av tv-verksamhet, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, Splay Networks och radiostationerna. 

Den andra delen, som fortsatt ska heta MTG, kommer ta hand om e-sporten, onlinespel och digitalt videoinnehåll. Den nya delningen är planerad till andra halvan av 2018.

Di Digitals serie om e-sporten: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”

En rapport av analysföretaget Newzoo pekar på att inkomsterna för e-sporten globalt tar ett rejält skutt under 2018 och hamnar på runt 790 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,5 miljarder kronor. Då räknas inte spelutvecklarnas licensavgifter in.

MTG:s e-sportverksamhet sålde under 2017 för omkring 1,36 miljarder kronor och därmed har bolaget ungefär 20 procent av globala marknaden för e-sport. Andra stora aktörer är Twitch och Youtube men även Twitter har börjat streama de stora matcherna och turneringarna.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?