1515
Annons

MTG delar upp tv-delen och Splay – behåller e-sporten

MTG delar upp bolaget i en nordisk tv-del och en internationell del för e-sport. Den traditionella tv-delen, samt Youtubenätverket Splay, delas ut till aktieägarna i form av aktier i ett nytt börsbolag vid namn Nordic Entertainment.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.Foto:Oskar Omne

Styrelsen i MTG föreslår att bolaget delas upp i två delar där Nordic Entertainment, som består av bolagets traditionella verksamhet inom tv, kommer att delas ut till aktieägarna. I denna del ingår även det svenskgrundade Youtubenätverket Splay, som tidigare var en del av den digitala verksamheten i MTGx.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Styrelsen avser att föreslå utdelningen och noteringen av aktierna vid en extra bolagsstämma under andra halvan av 2018.

”Vi hoppas genomföra detta under fjärde kvartalet”, säger vd Jørgen Madsen Lindemann till Di TV på fredagsmorgonen.

Han avböjer även att kommentera om uppdelningen sker på grund av potentiella problem med konkurrenslagstiftningen. Storägaren Kinnevik är ju även storägare i Comhem och Tele2 som är under samgående.

”Vi gör detta för att skapa de bästa förutsättningarna för våra verksamheter. Det har inget med Kinnevik att göra", säger han.

Det kvarvarande MTG ska bestå av bolagets övriga internationella verksamhet inom e-sport och övrigt digitalt videoinnehåll. Nuvarande vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter som bolagets chef.

Nordic Entertainment Group, som utöver tv-verksamheten ska bestå av MTG Studios samt Splay Networks, kommer att ledas av Anders Jensen som i dag är chef för MTG:s affärsområde Nordic Entertainment. Detta bolag kommer att ha sitt huvudkontor i Stockholm och vara noterat på Stockholmsbörsen.

”Den rätta tidpunkten att påbörja en uppdelning av MTG i två separata och noterade bolag är nu, detta för att maximera respektive bolags fokus och potential till förmån för aktieägare, kunder och anställda. Den expertis och bredd som vår ledning har möjliggör en uppdelning av bolaget på detta sätt med Jørgen och Anders som vd för respektive organisation”, säger bolagets styrelseordförande David Chance.

I början av februari lade MTG och TDC fram en plan om att fusionera MTG:s tv-verksamhet med den danska operatören, en affärs som gick i stöpet när ett pensionsbolagskonsortium lade ett kontantbud på TDC.

Det kvarvarande MTG såg då ut att få ett börsvärde på cirka 6 miljarder kronor. Det var nämligen mellanskillnaden mellan MTG:s dåvarande börsvärde på 25,55 miljarder kronor och de 19,55 miljarder kronor som TDC betalar för MTG Nordics.

Sedan dess har MTG:s aktiekurs backat med närmare 12 procent. Enligt torsdagens stängningskurs har bolaget ett totalt börsvärde på 23 miljarder kronor, innan uppdelning. Följ kursen här.

MTG:s verksamhet inom e-sport och digitalt videoinnehåll ingick tidigare i framtidslådan MTGx, som ofta beskrivits som motorn i MTG-koncernens omställning från traditionellt mediebolag till ett globalt och digitalt underhållningsföretag. 

Denna kvarvarande del av MTG ska i huvudsak bestå av:

E-sport, med e-sportligorna ESL, Dreamhack samt det nordamerikanska e-sportbolaget ESEA.

Gaming, med spelportalen Kongregate och 51 procent av det tyska datorspelsföretaget Innogames.

Digital Video Content, med Zoomin och Engage Digital Partners. 

Övriga verksamheter i form av exempelvis e-sportinvesteraren Bitkraft och World Boxing Super Series.

Tidigare var det sagt att Youtubenätverket Splay skulle ingå i MTG:s kvarvarande del.

”Vi kommit fram till att Splay utvecklas ytterligare inom Nordic Entertainment”, säger Anders Jensen till Di TV under fredagsmorgonen.

MTG:s presschef Tobias Gyhlenius ger ytterligare ledtrådar till varför man bytt fot.

”Splay är visserligen internationellt. Men de jobbar mycket i Norden och samarbetar nära vår reklamfinansierade streamingtjänst Viafree. Vi gått igenom detta och tycker att Splay hör bättre hemma i den nordiska delen”, säger han.

Enligt honom är ESL världens största arrangör av e-sporttävlingar. Även svenska Dreamhack arrangerar tävlingar och driver ligor, medan ESEA är något mindre.

”Det största evenemanget som ESL hade i Katowice, Polen i fjol lockade 173 000 besökare och följdes av 46 miljoner människor online. Vi är störst i världen på e-sport. Cirka 34 procent av startade strömmar på Twitch kommer från oss”, sa han till Di Digital i början av februari.

Direkt/Di Digital

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera