1515
Annons

MTG blir majoritetsägare i Splay

MTG gör ännu en storsatsning på onlinevideo och ökar sin ägarandel i det svenska Youtubenätverket Splay, från 49 till 81 procent. 

MTG:s vd Jørgen Madsen och Splay-stjärnan Clara Henry.
MTG:s vd Jørgen Madsen och Splay-stjärnan Clara Henry.Foto:Hanna Wemmenhag/Skärmdump

Affären innebär att MTG blir största ägare i Splay, med en klar majoritet av aktieinnehavet. Säljare är bland andra grundaren Vigor Sörman, som dock kvarstår som minoritetsägare och vd för bolaget.  

Splay har sedan starten vuxit rejält och är idag en maktfaktor på den svenska Youtube-scenen. Bolagets innehåll genererar för närvarande över 120 miljoner sidvisningar per månad, enligt MTG. Bolaget uppges ha ökat sin försäljning mer än sex gånger under 2014 och väntas förbubbla försäljningen under 2015.

MTG gjorde sin första investering i Splay hösten 2013, då 35 procent av bolaget förvärvades för 5 miljoner kronor. I januari 2015 utökade mediekoncernen sitt ägande till 49 procent.  Någon köpesumma för dagens affär har inte offentliggjorts. 

Bland bolagets stjärnor märks Clara Henry, kanalen "I just want to be cool" och danska Kristine Sloth.

På sikt är planen att Splay ska integreras i MTGx, som är MTG-sfärens "digitala accelerator" för onlinemedier och riskkapitalinvesteringar.  

Nyligen köpte MTG en majoritetsandel det tyska i e-sportsbolaget ESL för 720 miljoner kronor.

"Splays spelrelaterade kanaler kommer att bidra ytterligare till vårt ledarskap inom esport och ytterligare driva expansionspotentialen med ESL och Viagame", skriver MTGs vd Jørgen Madsen Lindemann i en kommentar. 

"MTGs fortsatta investering i Splay gör det möjligt för oss att fortsätta bygga vårt varumärke, utveckla våra talanger och accelerera vår internationella expansion", kommenterar Vigor Sörman, Splays vd och grundare. 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?