1515

Mötestjänsten Shoutaway fick plats hos prestigeinkubatorn

Bara ett bolag fick godkänt av Handelshögskolans blytunga jury. Nu hoppas Gustaf Hegelund och Theodor Tell på ett snabbt genombrott för tjänsten Shoutaway.

Gustaf Hegelund och Theodor Tell driver tjänsten Shoutaway
Gustaf Hegelund och Theodor Tell driver tjänsten ShoutawayFoto:Privat

Di Digital har tidigare berättat om toppnamnen som rekryterats till Handelshögskolans startup-inkubator SSE Business Lab. Sedan i somras är det bland andra Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, Cristina Stenbeck och King-grundaren Sebastian Knutsson som avgör vilka startups som får plats i inkubatorn. Dessutom fungerar de som rådgivare för de antagna bolagen.

Nu står det klart att bara ett bolag fick godkänt under höstens första antagningsrunda. Det är det nystartade Shoutaway, som drivs av Handelsstudenterna Gustaf Hegelund och Theodor Tell.

Shoutaway är en app där användaren kan göra tidsbegränsade incheckningar, såkallade shouts. Tanken är att den ska användas för att berätta för vänkretsen var man befinner sig, till exempel för att bjuda in till en spontan middag eller after work.

“Vi vill att folk ska gå från att sitta och scrolla på mobilen till att träffa varandra på riktigt. Det handlar om att visa var ens vänner finns på riktigt, en väldigt enkel funktion som ingen kanal riktigt lyckas med idag”, säger Gustaf Hegelund.

Appen lanseras nu i veckan och blir gratis att använda. På sikt hoppas bolaget kunna tjäna pengar på betalda “shouts” från företag, till exempel restauranger som vill marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande till folk som befinner sig i närheten.

“Målet är 220 000 nedladdningar under de första tolv månaderna. Appen är färdigutvecklad och inskickad till Apple. Nu ska vi jobba med lansering och marknadsföring”, säger Gustaf Hegelund.

Platsen i Handelshögskolans inkubator är ovärderlig, menar de två grundarna:

“Dels får vi ett kontor att jobba på men också saker som juridisk rådgivning, hjälp med sökmotoroptimering och annat. Det är extremt värdefullt att kunna ta kontakt direkt med personer som Sebastian (Siemiatkowski, reds anm) och de andra bolagen som sitter där. Det blir mycket tips och tricks som man kan ta åt sig”, säger Theodor Tell.

Redan nu har rådgivarnas kontaktnät gett avkastning:

Förutsättningen för allt vi vill göra är att vi får in en investerare i bolaget och vi söker intelligent kapital. Sebastian Siemiatkowski hjälpte oss att få kontakt med Niklas Zennström från Atomico. Vi ska träffa Atomico, förhoppningsvis i London nästa vecka, och pitcha vår idé för dem”, säger Gustaf Hegelund.

Bland de andra bolagen i Handelshögskolans inkubator märks Weld, som nyligen tog in finansiering från Candy Crush-skaparna Tommy Palm och Alexander Ekvall, samt Bolånegruppen, som hjälper låntagare att förhandla med bankerna.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?