1515

Moodelizer: ”Vi vill demokratisera musik till rörlig bild”

Moodelizer vill göra för musik vad filter gjorde för fotoappar. ”Vi vill skapa ett helt nytt användarbeteende”, säger grundaren Carl-Michael Herlöfsson.

Moodelizers grundare Carl-Michael Herlöfsson och vd Mathias Rosenqvist.
Moodelizers grundare Carl-Michael Herlöfsson och vd Mathias Rosenqvist.Foto:Jack Mikrut.

I ett inplastat hus redo för renovering på en innergård mitt i Vasastan i Stockholm har musiktechbolaget Moodelizer sitt kontor. Grundaren Carl-Michael Herlöfsson och den nyligen tillsatta vd:n Mathias Rosenqvist, även aktiv i Zeniths inkubator, möter oss i den mörkt målade studion med ljudisolering i taket. 

Bolaget har under de senaste fyra åren utvecklat ett verktyg som låter användare på ett enkelt sätt manipulera musik för att passa för video och film. Tillsammans med ett 30-tal kompositörer har Carl-Michael Herlöfsson tagit fram låtar som går att förändra i realtid.

Fotofilter tar vi för givet samtidigt som möjligheten att lägga på och förändra ljud och musik är i princip outvecklad.

”Med vårt verktyg kan man välja om man vill plocka ut och förstärka ett instrument eller använda alla som finns i musiken”, säger Carl-Michael Herlöfsson.

Läs även: Musiktjänsten Moodelizer tar in 20 miljoner 

För ett år sedan lanserade Moodelizer ett desktop-program, som sedan dess lockat en liten skara semi-professionella användare. För ett par månader sedan kompletterades produktportföljen även med en app för IOS, som man hoppas ska locka gemene man.

”Mobilen har inneburit en revolution för hur vi använder video. Rörlig media är det som i dag sprids mest på mobilen. Möjligheten att manipulera bilder med filter tar vi för givet samtidigt som möjligheten att lägga på och förändra ljud och musik är i princip outvecklat”, säger Carl-Michael Herlöfsson.

De senaste åren har utvecklingen av olika fotofilter och animationer till filmer och foton tagna med mobiltelefoner tagit fart på riktigt. Tjänsterna som tog fram de första filtrerna har nu till stor del ersatts av tjänster i sociala medier som Instagram, Facebook och Snapchat. På samma sätt hoppas Moodelizer att det framöver kommer att finnas ett val att lägga på musik, liknande deras egen tjänst, på dessa plattformar. 

”Med den här appen vill vi skapa ett nytt beteende. Musik är trots allt den mest subtila men samtidigt mest effektiva känslobäraren i film. Vad är som gör att man börjar gråta när en mamma och en dotter möts efter tio år? Jo, att det ligger en pianoslinga i bakgrunden. Hade det varit skräckfilmsmusik hade klippet antagligen inte fått samma effekt.”

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret 

Appen har sedan betalanseringen i februari laddats ned cirka 150 000 gånger och antalet nedladdningar ökar med 20 000 i veckan, enligt Mathias Rosenqvist. 

Vad är som gör att man börjar gråta när en mamma och en dotter möts efter tio år? Jo, att det ligger en pianoslinga i bakgrunden.

”Tidigare har vi lagt allt krut på utveckling och vi började marknadsföra vår tjänst, med appen som verktyg, först i slutet av februari. Redan från början var ambition att nå hit, säger Mathias Rosenqvist och pekar på mobilen. 

”Och än så länge har vi fått mycket kärlek av Apple.”

När du spelar in en video kan du välja ett musikstycke som du kontrollerar genom att föra fingret över skärmen i realtid. Än så länge finns det ett dussintal olika musikstilar att välja på i appen men målet är att lägga på fler, både låtar och stilar.

”Hiphop-spåret har definitivt varit mest populära bland våra användare”, säger Carl-Michaels Herlöfsson.

Förutom att förbättra mobilappen planerar bolaget även att släppa verktyget som en webbtjänst, vilket gör att användare kommer kunna musiklägga sina videoklipp utan att behöva ladda ned programmet till sin dator. 

”Tillväxttakten vi har just nu tyder på att vi kommer kunna bygga upp en större användarbas relativt snabbt. Målet är att få en så stor och aktiv användarbas som möjligt innan vi börjar försöka tjäna pengar”, säger Mathias Rosenqvist.

Moodelizer tog för drygt ett år sedan in 20 miljoner kronor från Tommy Jacobssons på Zenith VC och ett stort antal privatpersoner. 

”Fram emot hösten kommer vi att titta på att ta in nytt kapital för att växla upp verksamheten med ytterligare plattformar”, säger Mathias Rosenqvist. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:Foto:


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?