1515
Annons

Momsfri e-handel från Kina oroar Andersson – kräver att Tullverket agerar

Staten går miste om hundratals miljoner kronor eftersom många inte betalar moms på prylar som köps från utlandet. Nu kräver regeringen att Tullverket gör något åt problemet.

Foto:Hossein Salmanzadeh/TT

Finansdepartementet har begärt en handlingsplan av verket, men det är inte bestämt när den ska vara klar.

”Vi får ha en dialog med Tullverket om när de kan ha en handlingsplan, som också är funktionell och åtgärdar de problem vi ser”, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Problemet med obetald moms på näthandel från utlandet har vuxit snabbare än väntat — och blivit mer akut.

Läs även: E-handel från Kina snuvar staten på mångmiljonbelopp 

”Mottagaren av varor är ansvarig för att betala både tull och moms enligt de regler vi har. Men det är uppenbart att det måste bli lättare för medborgarna att göra rätt för sig. I dag är det inte är lätt att göra rätt”, säger Magdalena Andersson.

Enligt Tullverket rör det sig om förlorade momsintäkter på hundratals miljoner kronor, kanske uppåt en miljard kronor enligt uppgifter till Sveriges Radio och Svenska Dagbladet.

”Det handlar om pengar som borde kunna finansiera välfärden, men som inte gör det”, säger Magdalena Andersson.

Ett annat problem är att svenska företag drabbas, eftersom de ju tar ut moms och hamnar i en hopplös konkurrenssituation gentemot exempelvis de kinesiska.

”Det är naturligtvis oacceptabelt”, säger finansministern.

Ett nytt regelverk från EU, som ska underlätta momshanteringen vid näthandel med utländska butiker, ska vara på plats 2021.

”Men vi kan inte sitta och vänta på det. Det är därför vi vill att tullen ska komma med en handlingsplan i närtid.”

Hon utesluter inte att det kan bli aktuellt med lagändringar eller förordningar som underlättar momshanteringen. I gällande EU-regelverk finns en möjlighet för medlemsländer att göra undantag för moms när den köpta varans värde understiger 22 euro, men det tillämpas inte i Sverige.

”I Sverige ska man betala moms från första kronan”, säger Magdalena Andersson.

(TT / Di Digital)


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?