1515
Annons

Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Minecraft fortsätter att dra in miljarder. Efter Microsoft-affären fokuserar Mojang enbart på sin guldkalv. ”Vi kan bygga ett varumärke som Star Wars”, säger vd:n Jonas Mårtensson i en exklusiv intervju.

Jonas Mårtensson är vd för Mojang, som numera ägs av Microsoft.
Jonas Mårtensson är vd för Mojang, som numera ägs av Microsoft.Foto:Jesper Frisk

Det är inte lätt att få tag på någon på Mojang. Det mytomspunna bolaget har inget publikt telefonnummer. Det finns inga mejladresser på hemsidan. Twitter är kommunikationskanalen som föredras. Det är däremot inga problem att knata fram till dörren vid kontoret på Södermalm i Stockholm och ringa på klockan.

”Ni får ursäkta röran. Vi håller på att göra plats för nya medarbetare”, säger Jonas Mårtensson och gör en svepande handrörelse över ett utrensat område där det tidigare stod ett biljardbord.

För tre år sedan gjorde Mojang om sitt kontor till att likna en engelsk herrklubb. Då var de tre grundarna fortfarande kvar i bolaget. I den murrigt dekorerade lokalen med rustika möbler hänger i dag ett 30-tal oljeporträtt på väggarna. Verken är inte antika, utan kopior på sådana där de anställdas ansikten har ersatt originalmotiven.

”Jag förstår inte att jag ställer upp på sådant här”, säger Jonas Mårtensson skämtsamt samtidigt som han skeptiskt håller upp sitt eget porträtt för att fotograferas.

Men med förändringarna som försäljningen av Mojang förde med sig behöver möjligtvis även lokalen en förvandling.

”Många säger att de hellre skulle sitta i kontoret på andra sidan gatan där vår support sitter”, säger Jonas Mårtensson.

Utmaningen var att vår kultur byggde mycket på grundarna.

Spelstudion Mojang grundades 2010 av Markus ”Notch” Persson, Carl Manneh och Jakob Porser efter att deras spel Minecraft, som hade släppts ett drygt år tidigare, redan hade blivit en succé.

Efter flera utsagor från grundarna att bolaget aldrig skulle säljas, såldes Mojang och bolagets spelhit till mjukvarujätten Microsoft under hösten 2014. Köpesumman hamnade på hisnande 18 miljarder kronor. Över en natt blev storägaren Markus ”Notch” Persson en av Sveriges rikaste personer.


Carl Manneh, Markus Persson och Jakob Porser fick 18 miljarder kronor för Mojang. Foto: Nicklas Storbjörk

Strax därefter lämnade de tre grundarna bolaget och Jonas Mårtensson, tvilling till Carl Manneh, tog över vd-rollen i ett omskakande skede av bolagets utveckling.

”Jag hade varit i bolaget i ett år och kände alla väl. Men utmaningen var såklart att vår kultur byggde mycket på grundarna. Vi pratade mycket om kulturen på Mojang och hur den passar in med Microsofts kultur. Det blev rätt många möten och workshops och jag tror att alla fick prata om det och hur vi gemensamt kunde komma fram till en plan och en vision”, säger Jonas Mårtensson.

I stunder har det varit tufft. Speciellt under första halvåret.

De anställda på Mojang tog grundarnas försäljning av företaget hårt, i alla fall till en början. Markus Persson skrev i höstas på Twitter att han hade känt sig hatad av sina föredetta anställda.

”Det är klart att när förvärvet hände var det en chock för många. Jag tror att det gäller alla som är med om ett förvärv. När det sker en förändring så blir de som jobbar i bolag oroliga, men jag tycker att vi har jobbat på ett bra sätt. Alla har visat framfötterna för att få det här att funka. Både från vår sida och även från Microsofts sida.”

Har det varit tufft att nå dit?

”I stunder, ja. Speciellt under första halvåret”, säger Jonas Mårtensson.

Turerna i bolaget har inte gjort något avtryck på Mojangs finanser. På tisdagen avslöjade Di Digital att Mojang under sin senaste räkenskapsperiod omsatte 4,2 miljarder kronor. Vinsten blev 2 miljarder kronor. Vinstmarginalen på 47 procent är till och med högre än under tidigare år.

Per definition så är vi ett one-hit-wonder. Samtidigt har vi ett ganska unikt sådant.

Samtidigt verkar bolaget ha ändrat fokus. Medan de tidigare ägarna ville undvika att satsa allt på Minecraft är det precis det som Jonas Mårtensson – och i förlängningen Microsoft – nu vill.

”Vi känner att vi är skyldiga Minecraft det. Vi tror att vi kan bygga ett långsiktigt varumärke som kan bli ett av de större, som Star Wars eller Mario Bros. Vi är kanske ett lika stort varumärke om man tittar i dag, men vi vill gärna vara där om tio år också.”

Är det inte en risk att Mojang blir ett one-hit-wonder i så fall?

”Per definition så är vi ett one-hit-wonder. Samtidigt har vi ett ganska unikt sådant. Många spel har en annan typ av försäljningskurva än vad just Minecraft har. Vi har varit väldigt stadiga sedan lanseringen och fortsätter att vara stabila. Det är ingenting som pekar på att vi kommer att tappa”, säger Jonas Mårtensson.


Jonas Mårtensson tog över vd-posten när Mojang köptes av Microsoft. Foto: Jesper Frisk.

Samtidigt uppger han att det finns prototyper av andra spel hos Mojang men att det saknas konkreta projekt för tillfället. Sidospåren handlar i stället om att bredda Minecraft. Ett av dem är Minecraft-edu, en variant av succétiteln med inriktning på skolklasser som Microsoft köpte av utvecklaren Teachergaming i januari. Spelet har nu tagits över av Mojang och ett team på Microsoft som arbetar heltid med den svenska spelutvecklaren.

”Microsoft har en skalbarhet som vi inte hade tidigare och som vi kan utnyttja i olika delar. Vi satsar på utbildning till exempel. Tidigare saknade vi kraften att komma ut så snabbt och brett. Samtidigt har vi hamnat med ett bra team borta i Bellevue som har samma syn på Minecraft som varumärke och för att bygga det långsiktigt”, säger Jonas Mårtensson.

Det är ingenting som pekar på att vi kommer att tappa.

Jonas Mårtensson talar varmt om Microsofts team och uppger att mjukvarujätten och Mojang ställer ömsesidiga krav på varandra. Men samtidigt har ihopslagningen varit den största utmaningen sedan han tog över vd-posten.

”Det blir ett annat sätt att arbeta när man jobbar med ett nytt team från Microsoft som fokuserar på samma varumärke och spel. Man får lära känna nytt folk och se hur man ska anpassa sättet att arbeta tillsammans på bästa sätt. Det tar sin tid med tidsskillnader och så men det funkar väldigt bra.”

Läs även: Fick nobben av Mojang – nu drar deras spel in miljoner

Även om uppköpet har förändrat Mojangs arbete och interna kultur så förblir utmaningarna de samma, enligt Jonas Mårtensson.

”Man kan inte sluta vara innovativ utan vi måste fortsätta utveckla spelet på ett sätt som attraherar nya spelare och får existerande spelare att vilja fortsätta spela spelet. Den utmaningen fanns innan och den finns fortfarande.”

Bolaget vill nu möjliggöra för alla Minecraft-spelare att spela tillsammans. För tillfället är det enbart möjligt med Windows 10. Men en lösning för alla plattformar kommer att dröja, enligt vd:n.

 Mojang har kunnat dra nytta av Microsofts andra produkter såsom ”mixed-reality”-glasögonen Hololens. Mojang har utvecklat en demo som visar hur Hololens ska kunna användas med Minecraft. Och precis som många andra spelutvecklare satsar Mojang på virtuell verklighet. Bolaget har ett par personer som arbetar med VR på heltid.

Läs även: Köpte Notch just ett flygplan för 250 miljoner?

Trots att Microsofts uppköp gick igenom för snart två år sedan så omnämns bolagets grundare, och speciellt Markus ”Notch” Persson, ständigt när spelet kommer på tal. Senast avslöjade Di Digital att grundartrion hade mottagit en utdelning på totalt 1 miljard kronor från moderbolaget Mojang Synergies.

Hur ser du på att Minecraft är så nära sammankopplat till Markus Persson?

”Jag ser det absolut inte som ett problem. Han skapade något fantastiskt och han kommer alltid att vara grundaren och skaparen av Minecraft och det är svårt att komma ifrån. Det finns ingen anledning att komma ifrån det”, säger Jonas Mårtensson.


Läs även:

Kommentar: Den krassa verkligheten kommer ikapp Mojang



Innehåll från SavelendAnnons

Starta året med en ny vana: Få dina sparpengar att växa utan ansträngning

Återigen är januari här, månaden som både betraktas som årets fattigaste och ett startskott för nya löften. Sparplattformen SaveLend vill uppmuntra alla att använda det nya året till att se över sitt sparande och ta tillfället i akt att bygga en stabil ekonomisk grund. I stället för att låta dina pengar ligga sovandes på ett sparkonto utan ränta kan SaveLend hjälpa dig att sätta sparpengarna i arbete – och skapa möjlighet för dem att växa.

Ett nytt år är här och för många markerar det en möjlighet att börja med, eller återuppta, olika goda vanor. Att komma i gång med träningen eller ge upp tobak är nog några av de allra vanligaste nyårslöftena men 2022 kan också bli året du börjar satsa på ditt sparande, på riktigt. Många har idag stora summor pengar på vanliga sparkonton till nollränta, helt utan avkastning. Det är precis lika ineffektivt som att stoppa pengar i madrassen, menar Ludwig Pettersson, vd på SaveLend.

– Riksbanken har som uppgift att hålla inflationen på runt 2 procent per år så faktum är att dina sparpengar tappar köpkraft med tiden om de ligger vilande. Du bör i stället se till att placera pengarna där de jobbar och levererar avkastning. 

Steg ett är helt enkelt att komma i gång med det aktiva sparandet och det kan göras på många olika sätt, du kan till exempel köpa aktier och fonder, investera i råvaror eller spara i krediter. Nästa steg är att se till att du har en plan framåt, förklarar Ludwig Pettersson. En annan viktig faktor för ett framgångsrikt sparande är nämligen att spara varje månad, över tid. På så vis investerar man i alla konjunkturer och slipper tänka på att försöka förutse marknaden.

En naturlig diversifiering

Idén till SaveLend föddes 2014 ur viljan att erbjuda en sparform som står utanför aktiemarknadens dagliga svängningar och som ger grund för stabil avkastning. Krediter är en välkänd och beprövad investeringsform som tack vare teknikens utveckling numera kan erbjudas till alla. Genom att dela upp kapitalet på många olika krediter och kredittyper når man också en naturlig diversifiering då risken delas upp både sett till koncentration per kredit och kredittyper – så som företagslån, fastighetskrediter, konsumentlån och liknande. Det är också en sparform som inte kräver några förkunskaper eller stora startkapital. 

– Att spara i krediter skapar ett naturligt kassaflöde med ränteutbetalningar vid olika tillfällen och tider så att pengar fortsätter att ticka in. Och sedan får man ränta-på-ränta-effekten på det, säger Ludwig.  

Lägre risk

Han understryker att samtliga krediter hos SaveLend omfattas av en noggrann kreditkontroll och att krediter som tillgångsslag generellt har lägre risk än aktier. Trots detta ska krediter inte heller utgöra hela sparportföljen utan det är alltid viktigt att säkerställa en bra bredd så att man sprider sina risker. Avkastning och risk går hand i hand och man ska vara medveten om att en möjlighet till hög avkastning också innebär en hög risk. Du måste därför fundera på hur planen för ditt eget sparande ser ut. 

– Krediter bör vara en självklar del av varje sparportfölj för att skapa en bra diversifiering mellan både tillgångsslag och risknivåer. Vår målavkastning ligger på 7–9 procent per år, och under de senaste tolv månaderna nådde vi 8,92 procents avkastning efter avgifter och kreditförluster. 

Möter både nya och erfarna sparare

SaveLends plattform är utformad för att möta behovet hos alla typer av sparare. Från nybörjarsparare, som förstår att pengar behöver aktiveras men inte har något större intresse av att hålla koll på att köpa och sälja. Till de mer erfarna och kapitalstarka investerarna som vill ha en större bredd i portföljen och en tryggare investeringsgrund att stå på. 

– Vår investeringsmotor SmartInvest möjliggör ett helt automatiskt sparande i krediter vilket gör att vi kan möta de med lite mindre kapital som bara vill komma i gång och aktivera sitt kapital. Samtidigt kan de mer erfarna investerarna engagera sig mer i plattformen och göra egna inställningar för att få den spridning de vill ha i olika kredittyper samt bestämma exakt koncentration av kapital per kredit, avslutar Ludwig Pettersson. 

Kom i gång idag på Savelend.se 

 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?