1515

Mojang-miljardärerna in i ny investerargrupp – satsar på casinobolag

Mojang-miljardärerna Jakob Porsér och Carl Manneh ska investera i nätcasinon och e-sport via konstellationen A Group of Friends. Även Markus ”Notch” Persson är med på ett hörn. Första investeringen är på 85 miljoner kronor i spelsajten Casumo.

Mojangs tre grundare: Carl Manneh (före detta vd), Markus Persson (spelutvecklaren bakom Minecraft) och Jakob Porsér.
Mojangs tre grundare: Carl Manneh (före detta vd), Markus Persson (spelutvecklaren bakom Minecraft) och Jakob Porsér.Foto:Nicklas Storbjörk

Ett gäng investerare med kopplingar till Mojang, Happy Socks och ett flertal casinobolag har börjat investera pengar genom nystartade investerargruppen Agof.

Namnet står för ”A Group of Friends” och startades av vännerna Nicolai Chamizo och Marcus Blom. Båda har en bakgrund som investerare inom sektorn för svenskgrundade casinobolag, ofta med bas på Malta. Nicolai Chamizo investerade bland annat i Betit, som startades av svenska Optimizer Invest (NTL), och såldes till Gaming Innovation Group för 700 Mkr sommaren 2016.

Läs mer: Svenskgrundade Optimizer säljer sitt bettingbolag Betit för 700 Mkr 

Nu står det klart att Agof stängt en kapitalrunda på 260 Mkr. Pengarna ska enligt grundarna användas för investeringar i casinosektorn, e-sport och så kallad lead generation – det vill säga bolag som likt Catena Media driver trafik till olika uppdragsgivare på nätet.

”Vi ska investera i ett fåtal bolag, som kombinerar lönsamhet med hög tillväxt. Vi är inte intresserade av små startups”, förklarar Nicolai Chamizo, som för närvarande bor i Marbella, Spanien.

En rad namnkunniga investerare är med på tåget. Två som skyltar med sina namn är ”Mojang-tvillingarna” Carl Manneh och Jonas Mårtensson. Carl Manneh är Mojangs före detta vd och en av bolagets tre medgrundare. Hans bror Jonas Mårtensson är bolagets nuvarande vd.

Mojangs nuvarande vd Jonas Mårtensson och hans tvillingbror Carl Manneh, som var med och grundade bolaget 2010.
Mojangs nuvarande vd Jonas Mårtensson och hans tvillingbror Carl Manneh, som var med och grundade bolaget 2010.Foto:Ann Jonasson

”Jonas Mårtensson har en mer aktiv roll än Carl Manneh då han sitter i investeringskommittén”, säger Nicolai Chamizo.

Fler näringslivsprofiler dyker upp i handlingar hos Bolagsverket, som Di Digital har tagit del av.

Riskkapitalbolaget Inbox Capital och Happy Socks grundarpar Viktor Tell och Mikael Söderlindh har också tecknat aktier i Agof.

Även Mojang-grundaren Jakob Porsér investerar genom sitt bolag Nutcage Invesments, där Markus ”Notch” Persson är suppleant i styrelsen. Det innebär att alla tre grundare bakom Mojang är direkt eller indirekt inblandade i den nya investerargruppen.

Minecraft-kreatören Markus Perssons egna bolagssfär – Notch Enterprises – syns dock inte i handlingarna.

Spelbolaget Mojang står bakom succéspelet Minecraft. Samtliga bolagets tre grundare blev miljardärer när Microsoft köpte bolaget för 18 miljarder kronor hösten 2014. 

Läs mer: Här är Sveriges 28 techmiljardärer 2017 

Nicolai Chamizo och Marcus Blom, grundare och delägare Agof.
Nicolai Chamizo och Marcus Blom, grundare och delägare Agof.Foto:Pressbild

Första investeringen är redan klar. Agof har köpt aktier av nuvarande ägare i casinosajten Casumo (NTL) till ett värde av 85 miljoner kronor.

Casumo grundadats 2012 på Malta av fem svenska killar med vd Oscar Simonsson i spetsen. Bolaget har idag 250 medarbetare och är känt för sina casinoturneringar och Casumo-karaktärer. Casumo har även licens i Storbritannien som är en av bolagets största marknader.

”Casumo är en av de mest spännande casinooperatörer som fins just nu och har en unik produkt. De är relativt mogna, om 2-3 år skulle bolaget kunna vara redo för en potentiell börsnotering, men något sådant är ännu inte bestämt. Vi blir passiva ägare i bolaget och har stor tilltro till grundarna”, säger Nicolai Chamizo.

Han flaggar även för fler investeringar de närmaste månaderna. 

"Vi utvärderar just nu tre bolag. Jag gissar att vi gör ytterligare 2-3 investeringar under första halvåret”, säger han.

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?