1515
Annons

Modesajten Na-kd växer kraftigt – tar in 140 miljoner

Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio tar in 140 miljoner kronor till sitt e-modebolag Na-kd. Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone, med Jessica Nilsson i spetsen.

Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.
Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.

Jarno Vanhatapio (NTL) blev tidigt en pionjär inom e-mode. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group.

I april 2015 grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december samma år har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.

”Den primära affärsidén är nu Na-kds sajt. Över 65 procent av omsättningen kommer från våra egna varumärken, där våra marginaler är betydligt högre”, säger Jarno Vanhatapio, som även är vd för bolaget.

Vi har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr.

Hemligheten är till stor del att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.

”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, säger Jarno Vanhatapio.

Fram till nu har Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.

”Magnus Emilson har varit extremt hands on. Han är detaljorienterad, men tänker samtidigt stort och globalt”, säger vd:n.

Läs mer: Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning

Nu tar bolaget in 140 Mkr i en riktad företrädesemission. Jarno Vanhatapio vill inte kommentera bolagets värdering. Men enligt Di Digitals beräkningar bör den ligga på cirka en halv miljard kronor.

Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag

Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som går in med 93 Mkr. De blir därmed näst största ägare, efter Jarno Vanhatapio själv.

”Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag som har en unik twist på sin affärsmodell, en global ambition och ett fokuserat kundsegment. Na-kd har just detta och med sin innovativa affärsmodell försöker de förändra en hel bransch från grunden”, säger Northzones partner Jessica Nilsson (NTL), som tar plats i Na-kds styrelse.

Resten av kapitalet kommer från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin sätter sig i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.

”Vi ska använda pengarna till nyanställa, bredda och förbättra sortimentet och expandera internationellt”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs mer: Lena Apler är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager. Snart öppnas ett andra kontor i Stockholm. Och i februari drar man igång ett nytt lager i Holland som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Läs mer: 
Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätteFoto: Amanda Lindgren
Jessica Nilsson är partner på Northzone. Foto: Amanda Lindgren


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?