1515

Modesajten Na-kd växer kraftigt – tar in 140 miljoner

Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio tar in 140 miljoner kronor till sitt e-modebolag Na-kd. Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone, med Jessica Nilsson i spetsen.

Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.
Jarno Vanhataipo är vd för modesajten Na-kd.

Jarno Vanhatapio (NTL) blev tidigt en pionjär inom e-mode. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group.

I april 2015 grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december samma år har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.

”Den primära affärsidén är nu Na-kds sajt. Över 65 procent av omsättningen kommer från våra egna varumärken, där våra marginaler är betydligt högre”, säger Jarno Vanhatapio, som även är vd för bolaget.

Vi har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat.

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Under sitt första verksamhetsår omsatte Na-kd cirka 160 miljoner kronor. Och för närvarande har man en rullande årsomsättning på 220 Mkr.

Hemligheten är till stor del att Na-kd lyckats marknadsföra sig effektivt via social medier, enligt vd:n.

”Vi växer som en rörelse och har över 750 000 följare på Instagram och Snapchat. Jag tror det bara är H&M och Daniel Wellington som slår oss på den fronten i Norden”, säger Jarno Vanhatapio.

Fram till nu har Na-kd tagit in cirka 55 Mkr i riskkapital från bland andra Collectors grundare Lena Apler (NTL), Happysocks medgrundare Mikael Söderlindh (NTL) och Tradedoublers första investerare Magnus Emilson (NTL), som även är Na-kds ordförande.

”Magnus Emilson har varit extremt hands on. Han är detaljorienterad, men tänker samtidigt stort och globalt”, säger vd:n.

Läs mer: Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning

Nu tar bolaget in 140 Mkr i en riktad företrädesemission. Jarno Vanhatapio vill inte kommentera bolagets värdering. Men enligt Di Digitals beräkningar bör den ligga på cirka en halv miljard kronor.

Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag

Huvudinvesterare är riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som går in med 93 Mkr. De blir därmed näst största ägare, efter Jarno Vanhatapio själv.

”Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag som har en unik twist på sin affärsmodell, en global ambition och ett fokuserat kundsegment. Na-kd har just detta och med sin innovativa affärsmodell försöker de förändra en hel bransch från grunden”, säger Northzones partner Jessica Nilsson (NTL), som tar plats i Na-kds styrelse.

Resten av kapitalet kommer från Eequity (NTL), vars partner Patrik Hedelin sätter sig i styrelsen. Han är känd som den tredje medgrundaren bakom Boo.com, den globala modesajten som gick upp i rök efter millennieskiftet.

”Vi ska använda pengarna till nyanställa, bredda och förbättra sortimentet och expandera internationellt”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs mer: Lena Apler är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Na-kd har redan levererat kläder i 140 länder. Merparten av omsättningen finns just nu i Sverige och Tyskland, med snabb tillväxt i USA, Australien och England. Bolaget har ett 90-tal medarbetare vid huvudkontoret i Göteborg, där man även har sitt lager. Snart öppnas ett andra kontor i Stockholm. Och i februari drar man igång ett nytt lager i Holland som initialt klarar upp till 10 000 order per dag.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Läs mer: 
Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätteFoto: Amanda Lindgren
Jessica Nilsson är partner på Northzone. Foto: Amanda Lindgren


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?