1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Modelon stänger anmälan till First North i förtid – tungviktare som kunder

Nästa vecka introduceras Lundabolaget Modelon på First North. Mjukvarubolaget har på fredagen stängt möjligheten för intresseanmälan då erbjudandet övertecknats. 

Magnus Gäfvert är vd för Modelon som har bland annat biltillverkaren Tesla som kund.
Magnus Gäfvert är vd för Modelon som har bland annat biltillverkaren Tesla som kund.

Modelon är en spin-off från universitetet i Lund, med utveckling och försäljning av mjukvarulösningar som hjälper bolagets kunder att digitalisera sin produktutveckling inom bland annat fordonsindustrin och kraftverksindustrin. I Modelons kundstock finns exempelvis de globala fordonsbolagen Tesla, MAN Group, Daimler, samt NASA JPL som bygger och styr satelliter och rymdsonder.

Sedan starten för cirka 15 år sedan har bolaget vuxit till cirka 100 anställda, fördelade på tio kontor i Sverige och utlandet. Huvudkontoret finns i Lund som är kärnan för bolagets produktutveckling och försäljning.

”I alla år har vi helt hållet med egen kraft skapat tillväxt från Ideon i Lund. Idag är vi i hög grad internationaliserade med kontor i Europa, Nordamerika och Asien”, säger Magnus Gäfvert, vd för Modelon.

På onsdag nästa vecka inleds handeln med Lundabolagets aktier på First North. I och med börsintroduktionen tar bolaget även in 150 miljoner kronor i en nyemission. Samtidigt erbjöd huvudägaren, Modelons grundare, befintliga aktier för 50 miljoner kronor samt en möjlig övertilldelningsoption på 30 miljoner kronor.

Bolaget valde på fredagseftermiddagen att stänga intresseanmälan då det redan inkommit överstigande erbjudandet på sammanlagt 230 miljoner kronor. Den Luxemburg-baserade aktivistfonden Accendo Capital har tecknat den allra största andelen som ankarinvesterare.

Pengarna ska gå till att öka Modelons försäljnings- och marknadsföringsinsatser, samt stärka produktutvecklingen. Den mjukvara som Modelon hittills har byggt upp lägger man nu också i en ny molnbaserad plattform som bolaget lanserade förra året, som gör det möjligt för användare att ansluta till och använda appar via internet.

”De globala möjligheterna i affären är så pass stor att vi nu tar in pengar från kapitalmarknaden, både för att kunna accelerera vår kommersiella verksamhet och driva tillväxt genom att investera mer i vår mjukvaruplattform”, säger Magnus Gäfvert.

I fjol uppgick Modelons nettoomsättning till drygt 112 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 10,5 procent jämfört med 2019. Det justerade rörelseresultat landade på närmare 20 miljoner kronor.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?