1515

Modekungens Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen

Na-kd fyller på kassan rejält. Värderingen tripplas till nära 1,5 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. ”I vissa länder är vi helt lönsamma”, säger grundaren Jarno Vanhatapio.

Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd.
Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd.Foto:Carolona Byrmo

Den svenska modesajten Na-kd tar in drygt 360 miljoner kronor i kapital, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi har haft stort intresse från investerarcommunityt och vi hade turen att kunna välja vem vi skulle samarbeta med”, säger Jarno Vanhatapio i ett uttalande.

Det är franska Partech Ventures (NTL) som leder investeringsrundan. Tidigare har bolaget bland annat investerat det svenska bolaget Resolution Games, som utvecklar VR-spel.

Na-kd:s befintliga ägare Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander samt amerikanska FJ Labs deltar också i investeringen.

Enligt Di Digitals uppgifter värderas modesajten till nära 1,5 miljarder kronor i och med investeringen. Det är cirka tre gånger så högt som vid nyemissionen i början av 2017.

”Vi har väldigt bra nyckeltal som man som investerare letar efter. Vi går break-even efter marketing. I vissa länder är vi helt lönsamma. Även amerikanska VC-bolag tycker att vi växer”, säger Jarno Vanhatapio.

I fjol omsatte Na-kd över 400 Mkr, uppger bolaget, vilket är mer än dubbelt så mycket som under det första verksamhetsåret.

Läs mer: Nätsuccén Na-kd växer i raketfart i USA och Storbritannien

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till över 115 marknader. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.

Företaget har sedan start marknadsfört sig via sociala medier, där Na-kd i dag har drygt 1,8 miljoner följare.

”De senaste tolv månaderna har vi sett att Na-kd:s modell, med ett smart bruk av influencers och begränsade kollektioner, har skapat ett varumärke som talar till konsumenten på ett autentiskt sätt”, säger Jessica Schultz, partner på Northzone, i ett uttalande.

Vid början av 2017 värderades Na-kd till 450 miljoner kronor.

Läs mer: Rekord i smygreklam – 16 influencers underkänns 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?