1515
Annons

Modekungens Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen

Na-kd fyller på kassan rejält. Värderingen tripplas till nära 1,5 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. ”I vissa länder är vi helt lönsamma”, säger grundaren Jarno Vanhatapio.

Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd.
Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd.Foto:Carolona Byrmo

Den svenska modesajten Na-kd tar in drygt 360 miljoner kronor i kapital, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi har haft stort intresse från investerarcommunityt och vi hade turen att kunna välja vem vi skulle samarbeta med”, säger Jarno Vanhatapio i ett uttalande.

Det är franska Partech Ventures (NTL) som leder investeringsrundan. Tidigare har bolaget bland annat investerat det svenska bolaget Resolution Games, som utvecklar VR-spel.

Na-kd:s befintliga ägare Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander samt amerikanska FJ Labs deltar också i investeringen.

Enligt Di Digitals uppgifter värderas modesajten till nära 1,5 miljarder kronor i och med investeringen. Det är cirka tre gånger så högt som vid nyemissionen i början av 2017.

”Vi har väldigt bra nyckeltal som man som investerare letar efter. Vi går break-even efter marketing. I vissa länder är vi helt lönsamma. Även amerikanska VC-bolag tycker att vi växer”, säger Jarno Vanhatapio.

I fjol omsatte Na-kd över 400 Mkr, uppger bolaget, vilket är mer än dubbelt så mycket som under det första verksamhetsåret.

Läs mer: Nätsuccén Na-kd växer i raketfart i USA och Storbritannien

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till över 115 marknader. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.

Företaget har sedan start marknadsfört sig via sociala medier, där Na-kd i dag har drygt 1,8 miljoner följare.

”De senaste tolv månaderna har vi sett att Na-kd:s modell, med ett smart bruk av influencers och begränsade kollektioner, har skapat ett varumärke som talar till konsumenten på ett autentiskt sätt”, säger Jessica Schultz, partner på Northzone, i ett uttalande.

Vid början av 2017 värderades Na-kd till 450 miljoner kronor.

Läs mer: Rekord i smygreklam – 16 influencers underkänns 

Innehåll från SEBAnnons

Lyfter företagare med utländsk bakgrund: ”Stora förebilder”

Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.
Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.

Det brukar vara stiftelsen IFS som delar ut priser till andra.

Nu är det grundaren och vd:n Rafael Bermejo som prisas i SEB:s The Next Awards för sitt jobb med att hylla och lyfta fram framgångsrika företagare med utländsk bakgrund.

– Prispengarna ska användas till att synliggöra hur viktig den här gruppen entreprenörer är för det svenska näringslivet, säger han.

1999 delades priset Årets Nybyggare ut för första gången i Sverige.

Bakgrunden var att entreprenören Rafael Bermejo hade upptäckt att väldigt många svenskar hade en stereotyp och felaktig bild av vilken slags verksamheter företagare med invandrarbakgrund drev.

– Den stämde inte alls överens med min bild av de företagare som jag hade haft förmånen att möta. Den här gruppen representerar ju ett tvärsnitt av allt företagande i vårt land, och det blev viktigt för mig att lyfta fram det.

År 2000 blev kung Carl XVI Gustaf beskyddare av priset Årets Nybyggare.

– Det gav det ytterligare glans. Jag tror inte alla förstår hur betydelsefull denna utmärkelse har blivit, det är som Nobelpriset för våra företagare med utländsk bakgrund.

Förutom Årets Nybyggare så har Rafael Bermejo ägnat en stor del av sitt arbetsliv åt att stötta och lyfta fram denna grupp företagare på olika sätt, exempelvis med rådgivningsbyråer med information på många olika språk, hjälp med översättning, att hitta finansiering och mycket annat.

”Får många gånger kämpa hårdare än många andra”

Nu har Stiftelsen IFS tilldelats Community-priset i The Next Awards, och en prissumma på 250 000 kronor.

– Jag känner mig så hedrad, inte bara för eget vidkommande utan för att man i och med denna utnämning även lyfter fram den här gruppens företagande, det är jättefint.

– Det är ett fantastiskt pris som SEB har instiftat, inte minst för att det pekar framåt och inte bakåt.

Rafael Bermejo berättar att prispengarna ska användas till att synliggöra entreprenörer med invandrarbakgrund mycket mer.

– Vi måste få gemene man och det svenska näringslivet att se att det är en oerhört viktig aspekt för Sveriges framtid att man ser och tar tillvara på denna stora grupp av företagare. Vi vill finnas där och bygga broar.

– Man ska komma ihåg att de ska verka i en miljö där de inte sällan möts av misstro från start. De får många gånger kämpa hårdare än många andra. De är stora förebilder.

Priset Årets Nybyggare växer för varje år.

– I år hade vi 240 kvalificerade nominerade som tillsammans omsatte över 6 miljarder kronor. Visst är det fantastiskt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera