1515

Modejättens nya satsning – blir plattform för kundernas gamla kläder

E-handlaren Boozt följer i konkurrentens spår och lanserar en egen plattform för begagnade kläder. 

 

”Folk kommer alltid att behöva ha kläder på sig, och då är det bättre att vi som större spelare kan ta ansvar”, säger bolagets finanschef Sandra Gadd. 

Sandra Gadd, finanschef på Boozt.
Sandra Gadd, finanschef på Boozt.

Den börsnoterade e-handlaren Boozt BOOZT 0,00% Dagens utveckling säljer mode, skönhet och livsstilsprodukter från andra varumärken på nätet och är en av de största inom sitt segment i Sverige. Nu adderar de ytterligare en gren till verksamheten. Från och med i dag kan shoppingsugna konsumenter köpa och sälja gamla plagg från och på Boozt, under namnet Reboozt. 

Initiativet är en del av Boozts satsning på hållbarhet inom bolaget. Man har bland annat tagit fram en strategi med målet om att vara klimatneutrala till 2025.

”Anledningen till att vi gör det här är tvådelad. Dels är det en del av vår Care-for-strategi. Vår uppgift är att se till att göra det enkelt för kunden att göra hållbara val. Den andra delen är att tillhandahålla en service för våra lojala kunder”, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt. 

Den nya plattformen är en del av Boozts befintliga app, och finns tillgänglig för kunder i Sverige, Danmark och Norge. Planen är att den framöver ska finnas på e-handlarens alla marknader.

Köpet utgår ifrån tidigare beställningar hos Boozt, men hanteras kunderna emellan. Boozt tar inte ut någon provision för köpet. 

Boozt  plattform låter kunder sälja vidare gamla beställningar hos bolaget.
Boozt plattform låter kunder sälja vidare gamla beställningar hos bolaget.Foto:Press

Med den nya plattformen följer Boozt i samma spår som den tyska konkurrenten Zalando, som säljer vidare kundernas gamla Zalando-plagg på en egen plattform. Marknaden för att sälja begagnade kläder på nätet är dock större än så. Här finns bland annat Tradera, Tise och H&M-ägda Sellpy.

”Det viktigaste är att kläderna inte blir liggande i garderoben. Vårt syfte är att det ska vara enkelt för kunden och bidra till användarupplevelsen som helhet”, säger Sandra Gadd. 

I er senaste rapport kommunicerar ni att fokus framöver ligger på tillväxt för Boozt. Hur är det förenligt med ert hållbarhetsfokus?
”Det är en paradox som man inte kommer ifrån. Vi är ett tillväxtbolag, vi vill fortsätta bli större och växa. Givetvis innebär det att vi kommer att sälja fler kläder. Men det behöver inte vara antingen eller. Folk kommer alltid att behöva ha kläder på sig, och då är det bättre att vi som större spelare kan ta ansvar. Men det är en svår fråga.” 

Boozts aktie har haft ett kämpigt år på börsen. Sedan årsskiftet är aktien ned med runt 17 procent, att jämföra med en annars urstark Stockholmsbörs som är upp med över 25 procent i år. 

Läs mer: Lägre tillväxt i e-handeln när fler återvänder till butikerna 

 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?