1515

Mode-grundarnas kroppsigenkänning för butiker får tillskott på 266 miljoner

Det svenska modeföretaget Ivyrevel har både drabbats av växtvärk och coronaviruset. Men för medgrundarna Dejan och Aleksandr Subosics andra projekt – kroppsigenkänningsbolaget Deep North – ser det desto ljusare ut.

Aleksandr och Dejan Subosic
Aleksandr och Dejan Subosic

Dejan Subosic och Aleksandr Subosic driver sedan tidigare modeföretaget Ivyrevel tillsammans med influeraren Kenza Zouiten Subosic.

Men bröderna är också investerare i det Silicon Valley-baserade bolaget Deep North, som drivs av Jinjung Wang och Rohan Sanil.

Sedan mitten av 2018 är bröderna Subosic parallellt ansvariga för Deep Norths europeiska expansion. 

”Den dåvarande vd:n för Deep North berättade att de gör Google Analytics för den fysiska världen. För Ivyrevel, som i princip är helt digitalt, hade det varit omöjligt att driva utan Google Analytics. Alla insikter vi har saknas i fysiska butiker”, säger Dejan Subosic till Di Digital.

Kunskapen om sina kunder ska fysiska handlare få genom kroppsigenkänning där Deep North använder sig av artificiell intelligens.

”En av fördelarna är att vi använder oss av befintlig infrastruktur – butikernas säkerhetskameror. Vi installerar vår AI och vår plattform i de kameror som finns på plats.” 

Bolaget har också ansiktsigenkänning, men enligt Dejan Subosic är många kunder inte intresserade av det. 

”Kroppen är ett större objekt som man kan följa och det ID som vi skapar med hjälp av kroppen byts ut så fort man byter kläder. Det finns inget som kan knytas till dig som person. Det gör att vår teknik är väldigt uppskattad, just för att man tar ett etiskt ansvar och slipper GDPR-problematik”, säger han, med hänvisning till EU:s stränga lagstiftning för dataskydd och personuppgifter. 

Genom att utläsa vissa mönster från datan ska butikerna kunna effektivisera sin verksamhet, till exempel att många kunder lämnar kön om tre personer står framför. De insikterna ska hjälpa personalen att prioritera annorlunda. 

”Vi har lyckats bevisa med flera av våra retail-kunder att man genom att allokera om sin personal i butiken kan öka konverteringar och intäkter, medan våra kunder som äger köpcentrum har kunnat höja sina hyresintäkter med hjälp av vår data.”

Kapitalet från den senaste rundan ska främst användas till att skala upp befintliga kunder. 

”Våra kunder är globala och många av dem har extremt många butiker. Vi måste kunna hantera det logistiskt och installationsmässigt. Därför kommer en stor del av pengarna att gå till det.”

Ett annat fokusområde är vad Deep North kallar för en ”beslutsplattform”. Det är i den som alla butikernas rekommendationer hamnar. 

”Vi bygger ut den och skapar automatiserade ’triggers.’ Låt oss säga att en butik får tre rekommendationer efter vår data, till exempel ’imorgon borde tre anställda bemanna avdelning A, en bemannar avdelning B och två avdelning C, för optimalt resultat.’”

Hittills har Deep North kunder i USA och Europa, bland annat i Sverige. Dejan Subosic vill dock inte kommentera specifika namn. 

Erfarenheten från Ivyrevel har Dejan och Aleksandr Subosic kunnat med ta in i arbetet med Deep North. Samtidigt har tekniken också använts i Ivyrevels fysiska butiker. 

”Från det har vi definitivt dragit mycket lärdom. Man börjar tänka på antalet konverteringar mellan omklädningsrum och kassa. Ju fler man får in som provar kläder, desto högre blir din konvertering. Men hur mäter man det? Hur många av dem i omklädningsrummet går till kassan? Man måste ha ett system på plats för att få fram den informationen.”

På tal om Ivyrevel – hur går det? 

”Ivyrevel tuffar på, men covid-19 har verkligen ställt till det för oss liksom för många andra bolag där ute. Modebranschen är redan i sig en svår och utmanande bransch. Jag har extrem stor respekt för bolag som H&M och andra som blivit stora, det är inte en lätt bransch att bli stor i, men på det stora hela är vi stolta över varumärket och vad vi åstadkommit. Men som sagt, framtiden får avgöra hur pass stort eller litet bolaget blir. Det är svårt att säga.”

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, minskade Ivyrevels omsättning något till 41,3 Mkr och bolaget noterade därutöver en förlust på 7,5 Mkr. Nyligen framkom det även att branschjättarna H&M och Zalando, som ägde 30 procent vardera av Ivyrevel, sålt tillbaka sina aktier till grundarna.

Hur mycket har ni påverkats av att H&M och Zalando sålt sina aktier? 

”Vi har fortfarande en mycket fin relation till H&M och Zalando. Det har inte påverkat oss nämnvärt på något sätt. Snarare har covid-19 nu haft mycket större påverkan på oss.”

Läs även: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?