1515
Annons

Modcams kameror analyserar ålder och humör

Förutom att räkna människor i en folkmassa kan Malmöbolaget Modcams sensorer nu också avgöra människors ålder och humör.

Bogdan Tudosoiu och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.
Bogdan Tudosoiu och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.

Det är algoritmer från det San Francisco-baserade bolaget Percipo som gör det möjligt för Modcam att göra sin analys mycket mer detaljerad och lansera funktionen demographics.

”Tidigare har vi kunnat visa att till exempel tre personer kommer in i en butik samtidigt, men nu kan vi avgöra om det är tre vuxna eller en vuxen med två barn. Enkelt uttryckt kan vi berätta hur många plånböcker som kommer in i butiken”, säger Bogdan Tudosoiu, en av Modcams grundare.

 

Enkelt uttryckt kan vi berätta hur många plånböcker som kommer in i butiken.

 

Modcam har utvecklat en sensor som enkelt uttryckt bygger på en kameramodul och en mjukvara som möjliggör avancerad bildbehandling på kort tid. Sensorn kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik och datan kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen. Av säkerhetsskäl och integritetsskäl är det bara analysen som lämnar sensorn. 

Genom samarbetet med Percipo blir nu analysen så pass detaljerad att det på året går att avgöra en människas ålder. Det blir också möjligt att se om det är en man eller kvinna, om personen har glasögon, skägg eller mustasch och om man är ledsen, glad eller mycket glad.


”Poängen är att kunna placera en kund i ett åldersintervall över till exempel tio år och visa om det är en man eller kvinna”, säger Bogdan Tudosoiu.

Under 2015 tog Modcam in 18 miljoner kronor från bland andra Robert Bosch Venture Capital och Spintop Ventures. Bogdan Tudosoiu räknar med att pengarna räcker en bit in på 2017 tills försäljningen har kommit igång. Han berättar också att Modcam har planer på att expandera globalt.

”Vi tittar på att någon gång under nästa år öppna kontor i Silicon Valley och Kina."

Modcam grundades 2013 av Bogdan Tudosoiu, Jan Erik Solem, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson.

Läs mer: Tesla-chef går in Modcam

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera