1515
Annons

Modcam tar in nytt kapital och utnyttjar butiksdöden i USA

Malmös Modcam har utvecklat en smart sensor för bildanalys. Bolaget tar nu in 10 miljoner av existerande ägare och stärker ledningen med vd från Securitas.

Modcams grundare Karl-Anders Johansson och Bogdan Tudosoiu samt Marcus Leyman i mitten.
Modcams grundare Karl-Anders Johansson och Bogdan Tudosoiu samt Marcus Leyman i mitten.Foto:Amanda Lindgren

Modcams smarta system för bildanalys kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik, om kunden är en man eller en kvinna och hur gammal personen är. Datan, som är det enda som vidarebefordras från hårdvaran, kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen. 

Den kan också användas för att kontrollera åldern på personer i självcheckningssystem i butiker. Ett exempel på det skulle kunna vara att personer över 30 inte behöver visa legitimation när de handlar sprit och tobak. 

Sedan 1,5 år tillbaka har Modcam ett samarbete med IBM, som har öppnat upp sin kundlista i USA för startupbolaget som sitter på the Ground i Malmö. 

”IBM är en bra partner med en bra säljkanal i USA mot både fastigheter och butiker. Där har de mycket mer butiksyta och shopping malls vilket gör att butiksdöden är mycket mer märkbar där. Det är också därför som de närmast panikartat letar efter lösningar för det”, säger Modcams Andreas Nordgren.

Nu fyller de befintliga ägarna på Modcams kassa med 10 miljoner kronor, som ska användas för bolagets fortsatta expansion under 2018. 

”Det handlar om att accelerera försäljningen och än är det fortfarande så att vi har mycket att göra för att utveckla produkten. Det finns många spännande områden inom computer vision och en parallell utveckling är att berika den otroligt stora mängd data som vi får in”, säger Andreas Nordgren.

Läs även: Modcam tar in 15 miljoner för att utveckla sin bildanalys 

Bland annat är det riskkapitalbolaget Spintop Ventures, medgrundarna Karl-Anders Johansson och Tord Wingren samt styrelseordförande Johan Lenander som går in med kapital. 

Sedan starten har bolaget fokuserat på att ta fram sin smarta bildsensor och har först under andra halvan av 2017 växlat upp när det gäller försäljning. Under 2017 förväntas omsättningen hamna runt miljonen. 

”Vi har länge jobbat med utvecklingen och spenderat mycket tid på att vår göra vår lösning så unik som vi har tänkt oss. Nu har vi något verkligen starkt att visa upp”, säger Andreas Nordgren.

Samtidigt som bolaget tar in 10 miljoner får Modcam en ny person som vd. Det blir den före detta Securitaschefen Andreas Sparrenblad som tar över posten efter Andreas Nordgren. Han går i sin tur över som operativ chef. 

”Sparrenblad kommer in med en bakgrund och ett industrikunnande från att ha sålt  intelligenta videolösningar i Europa och globalt. Den saknar jag. Istället ska jag som operativ chef se till att vi kan skala ordentligt”, säger Andreas Nordgren. 

Andreas Sparrenblad har bland annat ansvarat för Securitas remote video solutions tidigare.

Modcam grundades i slutet av 2013 av Bogdan Tudosoiu, Jan Erik Solem, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson. I dag är de 13 anställda på bolaget som sedan starten har tagit in drygt 40 miljoner kronor. 

Läs även: Malmöbolag till prestigefylld accelerator i Silicon Valley 

Modcam som till våren 2017 antogs till IOT-acceleratorn Plug and Play i Silicon Valley har nu även fått in en ny styrelseledamot i form av entreprenören och investeraren Ken Chow. Han har tidigare varit operativ chef för Retail Next, USA:s största företag inom butiksanalys och är baserad i Silicon Valley. 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?