1515
Annons

Modcam tar in 15 miljoner för att utveckla sin bildanalys

Modcams teknik för avancerad bildanalys lockar mer kapital. Malmöbolaget tar in närmare 15 miljoner kronor i en ny investeringsrunda.

Bogdan Tudosoiu och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.
Bogdan Tudosoiu och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.

Nyemissionen, som nyligen stängdes, gav Modcam (NTL) 14,9 miljoner kronor från befintliga ägare enligt handlingar till Boalgsverket. Bland delägarna finns svenska Spintop Ventures och tyska Robert Bosch Venture Capital.

Finansieringsrundan bekräftas av bolagets vd Andreas Nordgren, som inte vill kommentera investeringen närmare.

”I dagsläget har vi inte mer information än så”, säger han.

Modcam har utvecklat en sensor som enkelt uttryckt bygger på en kameramodul och en mjukvara som möjliggör avancerad bildbehandling på kort tid.

Läs även: Modcams kameror analyserar ålder och humör

Sensorn kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik och datan kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen. Av säkerhetsskäl och integritetsskäl är det bara analysen som lämnar sensorn.

I våras presenterade IBM att Modcam blivit en del av teknikjättens globala entreprenörsprogram. Modcam använder också IBM:s molntjänst för att hantera de stora datamängderna som bildanalysen genererar.

Enligt uppgift till Di Digital har Modcam gjort klart med en större kund på den amerikanska marknaden och det är också den marknaden som Modcam nu tar sikte på med stärkt kassa.

Tidigare i år inledde Modcam ett samarbete med det amerikanska bolaget Percipo. Genom tillgången till deras algoritmer blir bildanalysen så pass detaljerad att det på året går att avgöra en människas ålder. Det är också möjligt att se om det är en man eller kvinna, om personen har glasögon, skägg eller mustasch och om man är ledsen, glad eller mycket glad.

Under 2015 tog Modcam in över 18 miljoner kronor från bland andra Robert Bosch Venture Capital och Spintop Ventures, Anders Laurin och Bert Nordberg.

Modcam grundades i slutet av 2013 av Bogdan Tudosoiu, Jan Erik Solem, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson.

Läs även: Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av – nu blir han affärsängel


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?