1515

Mobiloperatörutmanare dubblar omsättningen – säljer teknik till konkurrenterna

Den molnbaserade mobiloperatören Telness dubblade sin omsättning i fjol och har nu knoppat av sin tekniska lösning. ”Vår tanke från början har varit att sätta nya standarder inom telekom”, säger grundaren och vd:n Martina Klingvall.

Som ett ”Spotify för telekombranschen” – så beskriver Telness sin telekomplattform. Den digitala mobiloperatören, som riktar sig till små och medelstora företag, har utmanat de traditionella spelarna med en helt molnbaserad lösning. Både som ren mobiloperatör, men också med växellösningar för företag. 

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Telness tjänster säljs i dag via till exempel Elgiganten och bolagets kunder har fördubblats det senaste året till över 9 000.

”Vår tanke från början har varit att innovera och ändra standarder inom telekom. Med vår egen operatör har vi byggt bevis för vad vår teknik kan göra”, säger Martina Klingvall, grundare och vd för Telness. 

2020 omsatte Telness 15 miljoner kronor – upp från 7,7 miljoner kronor året innan. Sedan starten 2016 har bolaget tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i bland annat Mathem och Pleo. 

Telness har pengar kvar i kassan och de befintliga investerarna kommer att stötta utvecklingen av det nya avknoppade bolaget Telness Technologies, säger Martina Klingvall.

”Förra året dubblade vi kundbasen, men behövde inte lägga på några nya kostnader i och med att det är en skalbar molnlösning. Vi planerar en större investeringsrunda, men lite längre fram”, säger hon.

Martina Klingvall och Jonas Cedenwing, medgrundare av Telness och ny vd för Telness Technologies, gör intervjun från sina hem i Stockholm. Sara Rasmussen, nyanställd kommersiell chef på Telness Technologies, befinner sig för närvarande i Kroatien.

Alla tre pratar om telekombranschens tekniska skuld, att den ligger efter i digitaliseringen. 

”Vi har tittat på var vi kan ha störst inverkan på telekom som bransch, är det att gå till direkt slutkunden eller via partnerskap? Då är både kostsamt och tidskrävande att rikta sig till slutkund har vi har valt att sälja våra tekniklösningar till större etablerade företag i telekombranschen som har ett behov av digitalisering”, säger Sara Rasmussen.

Hon jämför det med den utveckling som har skett inom finansvärlden, där små uppstickare blir partners eller köps upp av traditionella banker.

”Vi vill använda teknik för att skapa en bättre kundupplevelse, då det traditionellt inte har varit telekoms styrka”, säger Martina Klingvall.

Jonas Cedenwing lägger till att Telness brukar jämföra sig med Spotify och Netflix för att kunderna där, liksom hos Telness, kan sköta allt via nätet. 

”De som använder digitala tjänster är vana vid att hantera allt själva, som till exempel att starta och avsluta abonnemang, eller ändra abonnemangsnivå”, säger han. 

Självservicelösningen innebär att Telness har låga supportkostnader, då fyra av fem ärenden görs digitalt.

Läs också: Hans växeluppstickare utmanar Slack – omsätter redan över 100 miljoner

Det de traditionella mobiloperatörerna har att laborera med för att få nya kunder är att pressa marginalerna. Men med den gamla infrastrukturen blir det inte lönsamt i längden”, menar Sara Rasmussen.

”Det man får göra då är att byta ut tekniken”, säger hon.

Telness uppvaktas av större internationella operatörer som vill licensiera hela eller delar av plattformen bakom molntjänsterna. Bolaget har därför valt att lägga tekniken i ett eget bolag – Telness Technologies – och flyttat över techorganisationen på sju av totalt 30 anställda dit.

Det nya systerbolaget säljer två produkter, dels ”telco on demand” för telekombolag som vill lansera en egen helt digital molnoperatör. Dels en växellösning som Telness lanserade 2018.

”Företag vill ofta ha ett professionellt huvudnummer utåt och bakom det finns ofta en del kommunikation som öppettider, välkomstmeddelanden och köfunktion. Vi har byggt en molnlösning för det som är betydligt billigare i ett driftkostnadsperspektiv”, säger Martina Klingvall.

Kunderna kan sätta sina egna namn på produkterna och även agera återförsäljare av dem, där Telness Technologies delar på intäkten. De är också landsoberoende och fungerar i 66 länder. 

Martina Klingvall menar att kunderna står på kö och nu ska produkterna börja kommersialiseras internationellt. 

”Det är coolt att Sverige kan vara i framkant inom digital innovation inom ett område det inte pratas om så ofta. Telekom är en jätte som startups inte har rört vid så mycket än, säger hon.

Läs mer: Telness-grundaren: ”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?