1515
Annons

Mobiloperatörutmanare dubblar omsättningen – säljer teknik till konkurrenterna

Den molnbaserade mobiloperatören Telness dubblade sin omsättning i fjol och har nu knoppat av sin tekniska lösning. ”Vår tanke från början har varit att sätta nya standarder inom telekom”, säger grundaren och vd:n Martina Klingvall.

Som ett ”Spotify för telekombranschen” – så beskriver Telness sin telekomplattform. Den digitala mobiloperatören, som riktar sig till små och medelstora företag, har utmanat de traditionella spelarna med en helt molnbaserad lösning. Både som ren mobiloperatör, men också med växellösningar för företag. 

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Telness tjänster säljs i dag via till exempel Elgiganten och bolagets kunder har fördubblats det senaste året till över 9 000.

”Vår tanke från början har varit att innovera och ändra standarder inom telekom. Med vår egen operatör har vi byggt bevis för vad vår teknik kan göra”, säger Martina Klingvall, grundare och vd för Telness. 

2020 omsatte Telness 15 miljoner kronor – upp från 7,7 miljoner kronor året innan. Sedan starten 2016 har bolaget tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i bland annat Mathem och Pleo. 

Telness har pengar kvar i kassan och de befintliga investerarna kommer att stötta utvecklingen av det nya avknoppade bolaget Telness Technologies, säger Martina Klingvall.

”Förra året dubblade vi kundbasen, men behövde inte lägga på några nya kostnader i och med att det är en skalbar molnlösning. Vi planerar en större investeringsrunda, men lite längre fram”, säger hon.

Martina Klingvall och Jonas Cedenwing, medgrundare av Telness och ny vd för Telness Technologies, gör intervjun från sina hem i Stockholm. Sara Rasmussen, nyanställd kommersiell chef på Telness Technologies, befinner sig för närvarande i Kroatien.

Alla tre pratar om telekombranschens tekniska skuld, att den ligger efter i digitaliseringen. 

”Vi har tittat på var vi kan ha störst inverkan på telekom som bransch, är det att gå till direkt slutkunden eller via partnerskap? Då är både kostsamt och tidskrävande att rikta sig till slutkund har vi har valt att sälja våra tekniklösningar till större etablerade företag i telekombranschen som har ett behov av digitalisering”, säger Sara Rasmussen.

Hon jämför det med den utveckling som har skett inom finansvärlden, där små uppstickare blir partners eller köps upp av traditionella banker.

”Vi vill använda teknik för att skapa en bättre kundupplevelse, då det traditionellt inte har varit telekoms styrka”, säger Martina Klingvall.

Jonas Cedenwing lägger till att Telness brukar jämföra sig med Spotify och Netflix för att kunderna där, liksom hos Telness, kan sköta allt via nätet. 

”De som använder digitala tjänster är vana vid att hantera allt själva, som till exempel att starta och avsluta abonnemang, eller ändra abonnemangsnivå”, säger han. 

Självservicelösningen innebär att Telness har låga supportkostnader, då fyra av fem ärenden görs digitalt.

Läs också: Hans växeluppstickare utmanar Slack – omsätter redan över 100 miljoner

Det de traditionella mobiloperatörerna har att laborera med för att få nya kunder är att pressa marginalerna. Men med den gamla infrastrukturen blir det inte lönsamt i längden”, menar Sara Rasmussen.

”Det man får göra då är att byta ut tekniken”, säger hon.

Telness uppvaktas av större internationella operatörer som vill licensiera hela eller delar av plattformen bakom molntjänsterna. Bolaget har därför valt att lägga tekniken i ett eget bolag – Telness Technologies – och flyttat över techorganisationen på sju av totalt 30 anställda dit.

Det nya systerbolaget säljer två produkter, dels ”telco on demand” för telekombolag som vill lansera en egen helt digital molnoperatör. Dels en växellösning som Telness lanserade 2018.

”Företag vill ofta ha ett professionellt huvudnummer utåt och bakom det finns ofta en del kommunikation som öppettider, välkomstmeddelanden och köfunktion. Vi har byggt en molnlösning för det som är betydligt billigare i ett driftkostnadsperspektiv”, säger Martina Klingvall.

Kunderna kan sätta sina egna namn på produkterna och även agera återförsäljare av dem, där Telness Technologies delar på intäkten. De är också landsoberoende och fungerar i 66 länder. 

Martina Klingvall menar att kunderna står på kö och nu ska produkterna börja kommersialiseras internationellt. 

”Det är coolt att Sverige kan vara i framkant inom digital innovation inom ett område det inte pratas om så ofta. Telekom är en jätte som startups inte har rört vid så mycket än, säger hon.

Läs mer: Telness-grundaren: ”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag”


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?