1515
Annons

Mobiloperatörens grundare: ”Tjejerna söker sig till oss”

Den lilla mobiloperatören Telness växer fort och lockar många jobbansökningar.
”Vi är positivt överraskade av att merparten av de sökande är unga kvinnor”, säger bolagets grundare Martina Klingvall.

Techbranschen pratar gärna om jämställdhet. Men i praktiken väljer många män att grunda bolag med andra män. Det speglas även i den statistik över könsfördelningen av riskkapitalet, som Di Digital tagit fram i olika genomgångar under åren.

Startupbolaget Telness är ett undantag. Den nischade mobiloperatören växer fort genom att erbjuda enkla abonnemang till små och medelstora bolag utan bindningstid. 

Bolaget grundades 2016 av Martina Klingvall som även är vd. Hon är ofta är ute och missionerar kring bolaget, som nu i Almedalen. Även bolagets säljchef, Malin Holsner, är en kvinna. 

Läs mer: Bolag grundade av kvinnor får endast 1 procent av riskkapitalet 

Martina Klingvall tror att deras synlighet har en inverkan på de som söker jobb på bolaget.

”En stor majoritet av de som söker jobb hos oss är unga kvinnor. Det har gått så långt att vi måste vara noga med att även ta fram manliga kandidater när vi gör våra intervjuer”, säger hon. 

Vad beror det på tror du?

”Det finns nog ett symbolvärde i att Telness leds av kvinnor. Män är ju vana vid att söka på potential, medan kvinnor ofta betonar sin erfarenhet. Vi tycker det är kul att många unga kvinnor vågar söka sig till oss – och till roller de kan växa i.”

Martina Klingvall har en bakgrund på Telenor. Innan hon startade Telness jobbade bland annat med försäljning av abonnemang mot små och medelstora bolag. 

”Problemet med telekomsektorn är ju att man har många missnöjda kunder. Vi såg en potential i att nå ut med enkla tjänster, utan krångliga formulär och bindningstider”, säger hon. 

Läs mer: Hon utmanar operatörsjättarna – får in 20 miljoner 

Andelen avhopp är mindre än två procent.

Telness bygger sin tjänst på att hyra kapacitet från Telia. Men man har byggt sin egen tekniska plattform. Och till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. 

”Vi vill ändra bilden av en mobiloperatör och höja förväntningarna i branschen på kundupplevelse. Vi har bland annat automatiserat och digitaliserat de flesta processer. Det är lätt att komma igång och lätt att säga upp sitt abonnemang. Trots det har det är det få som lämnar oss. Vår 'churn', det vill säga andelen avhopp, är mindre än två procent”, säger Martina Klingvall.

Fram till nu har Telness sålt kring 3 000 abonnemang. Några av de lite större kunderna är techbolag som Sportamore och Fishbrain. 

”Startupbolag gillar oss eftersom vi är enkla, och det går att skala upp och ner med kort varsel”, säger Telness vd.

2018 omsatte bolaget kring 3 miljoner kronor. I år spår grundaren att omsättningen trefaldigas. 

”Nästa år omsätter vi betydligt mer än 20 miljoner kronor”, säger hon.

Bolaget har många jobbannonser ute. Bland annat ska antalet säljare utökas från dagens sju, till 15 inom ett år. Sedan starten har Telness tagit in 35 Mkr i riskkapital för att finansiera tillväxten.

I våras blev Martina Klingvall invald i investmentbanken ABG Sundal Colliers styrelse.

Läs mer: Startupgrundare stärker investmentbankens styrelse 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera