Annons

Möbeluthyraren Beleco fyller kassan och expanderar i Norden

Alfvén & Didrikson investerar när ”Spotify för kontorsmöbler”-bolaget Beleco plockar in 20 miljoner i friskt kapital. Bolaget äger inga möbler – vilket vd:n menar ger tillverkarna ett incitament att bygga hållbart.

Grundarduo: Marie Rudenstam, ledamot, och Sebastian
Rudenstam, vd.
Grundarduo: Marie Rudenstam, ledamot, och Sebastian Rudenstam, vd.

Flexibel uthyrning av kontorsmöbler och designmöbler från mer än 50 välkända varumärken. Det är affärsidén bakom startupbolaget Beleco som startades 2017 och lanserade sin tjänst året därpå. Bolagets ”möbelabonnemang” bygger på mjukvara som är anpassad till både företag och dess medarbetare, som kombinerar jobb på kontor med arbete i hemmet.

Bolaget växer fort. I fjol dubblade man omsättningen till närmare 9 miljoner kronor. Förlusten landade på kring 5 Mkr, vilket är flera miljoner kronor lägre än under 2020.

”Vi växlar upp och spår en omsättning på 19 miljoner kronor i år. Förlusten är budgeterad till cirka 10 miljoner”, säger medgrundaren Sebastian Rudenstam.

Han har nyligen tagit över vd-rollen från Marie Rudenstam, som han grundat bolaget med. Hon lämnar nu det operativa för en plats i Belecos styrelse.

”Forskningen visar att det är bättre för miljön att låta producenterna fortsätta äga möblerna.”

For att finansiera sin tillväxtresa tar bolaget in 20 miljoner kronor i en nyemission. Rundan, som värderar bolaget till mer än 100 Mkr, leds av riskkapitalbolagen Alfvén & Didrikson och Veq, där Alfvén & Didrikson är delägare. Även existerande investerare som Almi Invest Green Tech fond är med och satsar.

Läs mer: Alfvén & Didrikson in i Veq – ska investera 100 miljoner kronor

”Beleco sitter på nyckeln till det cirkulära samhället, och den förflyttning som alla branscher behöver göra från en traditionell linjär ekonomi. De är även pionjärer inom den förvandling som nu sker inom arbete och vår syn på vad en arbetsplats är”, säger Måns Alfvén, partner på Alfvén & Didrikson.

Pengarna ska bland annat användas till en nordisk expansion, som kan påbörjas redan i år.

”Vi lägger även mycket pengar på att utveckla vår mjukvara Beleco Workspace just nu. Den används av flera av våra stora kunder som Kry”, säger Sebastian Rudenstam.

När blir ni lönsamma?
”Inte de närmaste åren. Fokus ligger just nu på tillväxt och vi planerar en större kapitalrunda, en a-runda, till hösten eller våren”, säger vd Sebastian Rudenstam.

Belecos huvudkonkurrent på området är Nornorm, en svensk-dansk satsning för flexibla inredningslösningar på prenumeration. Bolaget har Ikea som delägare, vilket Di Digital rapporterade om i fjol.

”Skillnaden är att Nornorm köper och ägar möblerna själva. Det funkar för dem, eftersom Ikea är storägare. Men forskningen visar att det är bättre för miljön att låta producenterna fortsätta äga möblerna. De har då ett incitament att bygga produkter som håller över tid, vilket minskar nyproduktionen. Vi äger inga möbler utan är ett plattformsbolag, i likhet med Uber, Spotify och Airbnb”, förklarar vd:n.  

Beleco har idag över 400 företagskunder i Sverige, däribland Kry, Budbee och Pleo. De erbjuds lösningar till kontor, samt flexibla och skalbara hemmakontor, genom Beleco Workspace. Mjukvaran hanterar även frågor kring förmånsbeskattning och efterlevnad av arbetsmiljölagen och ger översikt över samtliga medarbetare och dess hemarbetsplats. Medarbetare kan även själva lägga beställningar på produkter som arbetsgivaren har valt att de får välja mellan.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera