1515
Annons

Möbeljätten ny storägare i affischbolaget

Affischbolaget Posterton har bara funnits i drygt ett år men får redan en ny storägare i det svenska möbelbolaget Mio i en affär som värderar bolaget till nära 100 miljoner kronor. 

I ett slag får uppstickaren tillgång till Mios plattform med 74 butiker och 50 miljoner besökare på mio.se. 

Mattias Skog (till vänster) startade Posterton hösten 2020. Nu får bolaget en storägare i möbelkoncernen Mio. ”Mios plattform med 74 butiker, 50 miljoner besökare på mio.se och över 2 miljoner medlemmar blir en spännande arena att utveckla Posterton vidare på”, säger Mios vd Björn Lindblad.
Mattias Skog (till vänster) startade Posterton hösten 2020. Nu får bolaget en storägare i möbelkoncernen Mio. ”Mios plattform med 74 butiker, 50 miljoner besökare på mio.se och över 2 miljoner medlemmar blir en spännande arena att utveckla Posterton vidare på”, säger Mios vd Björn Lindblad.

Postertons vd och grundare Mattias Skog känner branschen väl – han var tidigare vice vd för Poster Store som köptes av Desenio DSNO -2,68% Dagens utveckling i december 2020.

I september 2020 startade han Posterton och bolaget har redan gjort två tidigare finansieringsrundor på sammanlagt 24,1 miljoner kronor. Bland investerarna finns Rolf Åkerlind, tidigare ordförande för kasinobolaget Cherry.

I dag säljs bolagets affischer på åtta lokala e-handelsplattformar i Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Spanien, Tyskland, Nederländerna och Polen.

”Vår taktik var att lansera på alla samtidigt då vi anser att de åtta är de bästa marknaderna att börja i”, berättar Mattias Skog. 

Mio har sedan flera år tillbaka planer på en digital marknadsplats som även ska vara öppen för externa aktörer. I våras inleddes ett första pilottest med Posterton. 

Samarbetet med Mio har varit avgörande för Postertons starka debutår, menar Mattias Skog. 

”Vi har sett en god utveckling i den egna affären på alla de marknader där vi är verksamma, samtidigt som försäljningen av Postertons produkter på mio.se har visat en positiv utveckling”, säger han.

Det samarbetet fördjupas nu när Mio väljer att bli storägare via en investeringsrunda på 17 miljoner kronor. Värdering ligger på strax under 100 miljoner kronor med de nya pengarna inräknade, enligt bolaget. Det är en ökning på över 80 procent jämfört med värderingen i föregående runda i mars då bolaget värderades till 55 miljoner kronor. 

Mios vd Björn Lindblad ser stor potential för Posterton som nu blir en del av Mio-familjen. 

”Investeringen blir en hybrid där vi bygger vidare på nuvarande samarbete och samtidigt stärker upp bolaget finansiellt. Mios plattform med 74 butiker, 50 miljoner besökare på mio.se och över 2 miljoner medlemmar blir en spännande arena att utveckla Posterton vidare på”, kommenterar han. 

First North-listade affischbolaget Desenio har haft ett tufft 2021 och valde i samband med tredje kvartalsrapporten att slopa försäljningsmålen. En allmän nedgång i affischmarknaden, menar Desenio. Även Posterton såg en minskad efterfrågan i början av sommaren.

”Utöver att restriktionerna släppte så skedde även en uppdatering av Apples operativsystem IOS som gjorde det svårare att spåra kunddata. Men sedan i juli har vi ökat vår försäljning med 50 procent månad till månad”, säger Mattias Skog.

Han understryker dock att man inte ska dra alltför stora paralleller mellan Posterton och jätten Desenio.

”Vi har väldigt låga tal jämfört med Desenios omsättning, som har så stora stora volymer att minsta lilla ruckning märks”, menar Mattias Skog.

Posterton tycker sig under uppbyggnadsåret 2021 hittat den rätta marknadsmixen. 

”Jag tycker vi har gjort ett starkt första år från att startat helt från scratch. Nu handlar det om att avsluta det här året bra och sedan jobba vidare mot nya och större mål 2022. Mio besitter otroligt mycket kunskap med ett fantastiskt varumärke så det ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma tillsammans”, avslutar Mattias Skog. 

Läs mer: Storägaren tjänade miljarder innan Desenios börskollaps: ”Förstår att folk är besvikna” 

 


Innehåll från Björn LundénAnnons

Allvarliga fel i företagens bokföring – litar för mycket på sina bokföringsprogram

Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.
Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.

Både myndigheter och branschorganisationer larmar nu om att företagens bokföring ofta innehåller allvarliga fel och brister. Den enskilde företagaren – som litar på att bokföringsprogrammet ser till att allt blir rätt – riskerar att göra sig skyldig till både bokföringsbrott och skattebrott. Programvaruleverantören Björn Lundéns vd varnar för att det kan bli en utdragen och kostsam process men påpekar också att det finns sätt att undvika att hamna här.

Kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén har följt den här utvecklingen och när man nu lanserar ett nytt bokföringsprogram har man byggt in ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt. 

– Det finns många bokföringsprogram att välja bland på den svenska marknaden. De flesta är webbaserade och med många automatiserade funktioner som underlättar och snabbar upp bokföringsarbetet. Mycket i bokföringen går att automatisera men det krävs ändå kunskaper om olika regler för att redovisningen ska bli rätt och t ex kunna ligga till grund för företagets deklaration, säger Ulf Bokelund Svensson, vd på Björn Lundén AB.  

Vanliga fel i företagens redovisning är bland annat missad förmånsbeskattning, felaktiga eller inga periodiseringar av utgifter, felaktigt avdragen moms eller representation. Listan kan göras lång.

Går inte att skylla på bokföringsprogrammet

Ansvaret för företagets redovisning och eventuella fel vilar helt på företagaren. Det går alltså inte att skylla på bokföringssystemet. Inte heller på man fått tidigare års deklarationer ”godkända”. Långt ifrån alla deklarationer granskas, så det faktum att man inte fått deklarationen underkänd av Skatteverket betyder inte att den godkänts.

– I dagsläget är det bara vi på Björn Lundén som verkligen backar upp företagare som vill sköta bokföringen på egen hand med ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt, förklarar Ulf Bokelund Svensson. Våra bokföringspaket innehåller en unik kombination av modern och lättanvänd programvara, kraftfulla verktyg och bokföringskunskap. 

För den som inte har tid för eller intresse av att sköta bokföringen är Ulfs tips att helt enkelt ta hjälp av en redovisningsbyrå för att på så vis kvalitetssäkra redovisningen och samtidigt få mer tid för kärnverksamheten.  

Läs mer på bjornlunden.se 

 

 

Mer från Björn Lundén

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Björn Lundén och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?