1515
Annons

Mitt i bruset: ”Plötsligt köpte Google 20.000 nycklar”

Svenska säkerhetsföretaget Yubico når enhörningsstatus och skyddar nästan alla techjättar från hackare. Grundaren Stina Ehrensvärd berättar om de stora genombrotten i resan i Mitt i bruset i DiTV.

Foto:Joey Abrait

Idag har Yubico 19 av 20 techjättar som Google och Amazon som kunder, och det är delvis tack vare ett slumpartat möte på en säkerhetskonferens år 2008. Stina Ehrensvärd var inbjuden av en potentiell återförsäljare som ångrat sig i sista stund. Som sista halmstrå satte hon en nyckel i handen på en journalist. Det visade sig vara Steve Gibson, säkerhetsexpert och programledare för podden ”Security Now!”. 

”Två veckor senare går han ut med en podd som når hundra tusen lyssnare och säger att Yubico var det coolaste på mässan.”

Djungeltrumman går, och två år senare lägger Google in en order på 20.000 nycklar. Stina Ehrensvärd och hennes man valde då att flytta familjen och företaget till Silicon Valley.

”Då skrev jag min första affärsplan, att sätta en ny standard med en säkerhetshårdvara som är bättre än mjukvara. Det var en djärv plan, men vi har ju lyckats nu tio år senare.”

Se hela den längre intervjun med Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset nedan:

Läs och titta på tidigare avsnitt av Mitt i bruset:

Susanna Campbell: Nya näringslivets hemliga elitrådgivare: ”Ingen dans på rosor”

Klarnas Sebastian Siemiatkowski: Klarnas vd om varselvågen: ”De som vågar kommer ta sig bäst ur det”

Krys Johannes Schildt: Från barnskådis till internationell techjätte

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera