1515
Annons

Mitt i bruset möter Sveriges nya enhörning

Säkerhetsbolaget Yubico når enhörningsstatus med råge i år. Det avslöjar bolagets grundare och vd Stina Ehrensvärd, som är säsongens sista gäst i Di TV:s ”Mitt i bruset”. För Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz berättar entreprenören om hur en vädjan från bankens kundtjänst att inte hacka kontot fick henne att bli hackarnas värsta mardröm.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz samtalar med Yubicos grundare och vd Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz samtalar med Yubicos grundare och vd Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset.Foto:Joey Abrait
Yubicos säkerhetsnyckel Yubikey är en svart liten bricka som kan hållas mot mobilen eller stoppas in i datorns usb-uttag.Foto:Joey Abrait
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz samtalar med Yubicos grundare och vd Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset.Foto:Joey Abrait
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz samtalar med Yubicos grundare och vd Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz samtalar med Yubicos grundare och vd Stina Ehrensvärd i Mitt i bruset.Foto:Joey Abrait

It-säkerhet är hetare än någonsin, och säkerhetsbolaget Yubicos digitala nyckel ligger således helt rätt i tiden. 

Den lilla svarta brickan fungerar som ett extra lås vid inloggning på till exempel banken eller mejlen. På så sätt blir det omöjligt för hackare att ta sig in, även om de har rätt lösenord.

Under 2021 ställde bolaget om till en prenumerationsmodell, vilket gav en tillfällig förlust. Men nu är lönsamheten tillbaka – mellan januari till maj omsatte Yubico 800 miljoner kronor, en tillväxttakt på 120 procent.

”Vi kan närma oss två miljarder kronor i omsättning i år om vi har tur, men man ska aldrig garantera något förrän den sista december”, säger bolagets vd och grundare Stina Ehrensvärd. 

Det finns ett stort intresse för mjukvarubolag, och med tanke på att Yubico tidigare värderats till tio gånger omsättningen innebär det att bolaget når enhörningsstatus. Det har dock aldrig varit Stina Ehrensvärds huvudmål.

”Mitt mål har alltid varit att göra internet säkrare. Sedan är det fantastiskt att kunna bygga ett bolag som är lönsamt och växer bra. Det är en bonus, men rättsäkerheten är viktigare.”

Idén till Yubico, som grundades 2007, föddes när Stina Ehrensvärd skulle registrera sig på en svensk internetbank. Enligt banken var det fullständigt säkert med användarnamn och en mjukvara. Stina Ehrensvärds man, internetexperten Jakob Ehrensvärd, var av en annan åsikt. Det skulle ta honom ett dygn att skriva koden och tömma bankkontot, menade han. Stina Ehrensvärd ringde kundtjänst och sa att en ”kompis” sagt sig kunna tömma kontot.

”De bad mig att be kompisen att låta bli det. Jag sa inte att kompisen även var min man och pappa till mina tre barn. Men där startade mitt intresse för internet. För är det så lätt för någon så snäll som min man att hacka ett bankkonto, så har vi problem.”

Yubico kan integreras med mobilen, men den fysiska produkten är obligatorisk.

”Mjukvarulösningar som man laddar ned på en mobil eller på en dator är oerhört mycket bättre än statiska lösenord. Men med dagens sofistikerade attacker måste man ha en fysisk lösning som är krypterad på ett visst sätt så att man inte ska kunna stjäla det.”

I dag har bolaget 19 av 20 techjättar som Google och Amazon som kunder, och det är delvis tack vare ett slumpartat möte på en säkerhetskonferens år 2008. Stina Ehrensvärd var inbjuden av en potentiell återförsäljare som ångrat sig i sista stund. Som sista halmstrå satte hon en nyckel i handen på en journalist. Det visade sig vara Steve Gibson, säkerhetsexpert och programledare för podden ”Security Now!”. 

”Två veckor senare går han ut med en podd som når hundra tusen lyssnare och säger att Yubico var det coolaste på mässan.”

Djungeltrumman går, och två år senare lägger Google in en order på 20.000 nycklar. Stina Ehrensvärd och hennes man valde då att flytta familjen och företaget till Silicon Valley.

”Då skrev jag min första affärsplan, att sätta en ny standard med en säkerhetshårdvara som är bättre än mjukvara. Det var en djärv plan, men vi har ju lyckats nu tio år senare.”

Barack Obama använde Yubicos lösning under sin presidentvalskampanj och bjöd in Stina Ehrensvärd 2015.
Barack Obama använde Yubicos lösning under sin presidentvalskampanj och bjöd in Stina Ehrensvärd 2015.

Yubico användes av Barack Obamas valkampanj 2012, och efter ett möte med presidenten i egen hög person fick Stina Ehrensvärd god kontakt med Vita husets säkerhetsexperter. Det ledde till anslag på över 10 miljoner kronor för att testa systemet på amerikanska myndigheter.

President Joe Biden har nu kommit ut med ett mandat som kräver tvåfaktorsautentisering för alla myndigheter, och det måste vara en lösning i samma säkerhetsklass som Yubico. Framtiden ser alltså ljus ut för bolaget, som redan vinner kontrakt med amerikanska myndigheter. 

Hon jämför dagens problem med internetsäkerhet med den säkerhetsomställning som bilbranschen gjorde för 40 sedan. 

”I dag finns tio gånger fler bilar på vägarna men det dör färre människor nu än då. Precis den resan måste internetsäkerheten göra. Det ska vara enkelt, finnas öppna standarder och komma krav från myndigheter. Och utbildning – jag tycker man ska ha ett körkort för internetsäkerhet när man börjar på ett företag, eller kanske till och med lära sig i skolan”, avslutar Stina Ehrensvärd. 

Yubicos högkvarter ligger mitt i Silicon Valley mellan diverse techjättar som de har som kunder.
Yubicos högkvarter ligger mitt i Silicon Valley mellan diverse techjättar som de har som kunder.

Läs och titta på tidigare avsnitt av Mitt i bruset:

Susanna Campbell: Nya näringslivets hemliga elitrådgivare: ”Ingen dans på rosor”

Klarnas Sebastian Siemiatkowski: Klarnas vd om varselvågen: ”De som vågar kommer ta sig bäst ur det”

Krys Johannes Schildt: Från barnskådis till internationell techjätte

Vill bli Sveriges största barnvakt – gigappen växer med 586 procent

Gig-appen Yepstr tappade nästan hela omsättningen under pandemin. Nu växer intäkterna återigen snabbt och på delägarlistan samlas flera kända namn – även internationellt. ”Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck. 

Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.
Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.

Yepstr grundades 2017 och har tagit fram en plattform som kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 24 år med privatpersoner och företag. Det kan till exempel handla om att hjälpa äldre med datorn, klippa gräsmattor eller passa barn. 

Gigtjänsten, som utstått flera tröga tillväxtår sedan starten, ser nu ut att ha fått vind i seglet. 2021 ökade omsättningen 586 procent från året innan och landade på åtta miljoner kronor. Det kan jämföras med de tre tidigare räkneskapsåren där omsättningssiffrorna hamnat strax över en miljon kronor.

”Barnpassningen står för 60 procent av omsättningen. Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck som spår att omsättningen kommer landa över 20 miljoner kronor 2022. 

Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.
Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.

Han förklarar siffrorna som en effekt av ett pågående kulturskifte där synen på hushållstjänster inte klingar lika falskt som tidigare. 

”Den nya generationen tar hjälp i långt större utsträckning. De minns inte pigdebatten och skamläggningen av folk som tog hjälp. Vi driver vågen av ett enormt paradigmskifte”, säger Jacob Rudbäck. 

Yepstr har tidigare kritiserats, bland annat av ungdomsförbundet Syndikalisterna, för att utnyttja förstagångsarbetares okunskap gällande arbetsvillkor och arbetsrätt. Något Jacob Rudbäck inte håller med om. 

”Vi står ut som det enda gigföretaget som tar fullt ansvar för arbetarna”, säger han och tillägger att företaget erbjuder arbetarna både semesterersättning, lagstadgad pension och försäkringar.  

Jacob Rudbäck tror dessutom att strategin är ett ytterligare skäl till att det nu börjat gå bättre för företaget.

”Det finns en trovärdighet hos oss som andra gigtjänster saknar. Vi är redo att ta fighten och tycker att alla människor ska ha rätt till trygga avtal.” 

Av de 50.000 ungdomar som är anslutna till appen så jobbade 2.678 av dessa via Yepstr 2021. 

Yepstr har användare i hela Sverige även om Stockholm, Göteborg och Malmö står för 70 procent av omsättningen.   

Jacob Rudbäck upplever vissa lokala skillnader men menar att utbudet på gigarbetare är blandat. Även om de som efterfrågar tjänsterna framför allt befinner sig i höginkomstområden, tror han att företaget också kan locka kunder utan samma ekonomiska förutsättningar. 

För i och med att förmedlingen sker digitalt och automatiserat kan de betala mer till arbetaren och för ett billigare pris till kunden. Efter rutavdraget landar kostnaden för barnvaktsjobb på 100 kronor i timmen, enligt vd:n.

”Istället för att kunden går till en dyrare traditionell aktör går man till Yepstr där barnvakter tjänar närmare 110 kronor i timmen.”

Under pandemin förlorade företaget 80 procent av sin omsättning. När samhället nu går in i ytterligare en lågkonjunktur, tror vd:n snarare att människor får större behov av hjälp. 

”Om båda i hushållet måste jobba så kan lite extra hjälp i vardagen göra enorm skillnad.”

Företaget stängde nyligen en runda vars investerare och siffror Jacob Rudbäck inte vill uppge i dagsläget.

2019 fyllde företaget på kassan med åtta miljoner kronor från namnkunniga som entreprenören Gunilla von Platen, Schibsted, Beijer Ventures, och Tumblrs förre detta vd John Maloney. Även Keith Anderson, medgrundare av investeringsjätten Blackstone har tidigare gått in med pengar i Yepstr. 

Sedan tidigare är Stena-miljardären Dan Sten Olsson också delägare i Yepstr. 

Med pengarna från den senaste rundan kommer företaget fortsätta satsa på tillväxt, lönsamhet samt sikta mot en ledande position inom trädgårds- och läxhjälp. 

När bolaget dominerat dessa tre marknader, kommer de satsa på expansion, säger Jacob Rudbäck. 

”Det har tagit längre tid än vi ursprungligen trott, med samhällsproblem och kulturförändringar. Men vi har redan påbörjat diskussionen med investerare om att ta klivet utomlands.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera