Annons

Mitigram växer med investering av Moor

Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av Moor. Kommunikationsplattformen med ett stort antal banker och storbolag som kunder har mer än fördubblat sin användarbas på ett år.

 

 

Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.
Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.

Mitigram (NTL) kan beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel, exempelvis exportkrediter. Sedan betaversionen, som släpptes med en handfull pilotkunder som Ericsson, Volvo, Nordea och Swedbank för drygt ett år sedan, har Mitigram nu lockat till sig över 20 banker, sju storbolag och två exportkreditorgan.

”Vi har fått flera stora kunder både storbolag och internationella banker så vi har gjort väldigt bra nätverksexpansion och det börjar verkligen ta fart”, säger medgrundaren och vd:n Marjon Wohlen.

Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder.

Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen. Och enligt Marjon Wohlen har hon sett att plattformen används flitigt av användarna.

”De har börjat använda chatten på plattformen mycket mer istället för att mejla vilket är roligt”.

Läs även: Prestigekunder testkör svenska Mitigram

Mitigram har däremot inte börjat omsätta några stora summor eftersom grundversionen av plattformen är gratis att använda. Vad bolaget ser som sin inkomstkälla framöver är att både kunna erbjuda kunderna nya tjänster och den marknadsintelligens som Mitigram skapar utifrån plattformen..

”Det här skapar data för marknaden som blir väldigt värdefull för våra klienter. Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder, som de sedan kommer få betala för”, säger Marjon Wohlen.

Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare.

Sammanlagt har bolaget tagit in cirka 11 miljoner sedan starten 2014. Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Moor, som är Mitigrams hittills enda investerare. 

”Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare. De spelar också viktig roll i vår styrelse och vi har en väldigt delad syn på hur vi ska gå framåt och det betyder mer för mig än själva investeringarna”, säger Marjon Wohlen.

För nästa investeringsrunda som Mitigram planerar för första kvartalet 2017 vill bolaget ta in cirka 15 miljoner kronor.

”Vi tittar på investerare som verkligen tror på vår idé om att när man samlar alla de här bankerna och företaget på en plattform så kommer man också kunna tjäna pengar på både plattformen och den intelligens den skapar om marknaden i stort.”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera