1515

Missa inte Di Digitals event

Di Digital genomför återkommande event där du får fördjupning, inspiration och nya insikter tillsammans med experter och makthavare.

Di:s Thomas Frostberg och Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz intervjuar Northvolts medgrundare Peter Carlsson (mitten) under Impact Summit.
Di:s Thomas Frostberg och Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz intervjuar Northvolts medgrundare Peter Carlsson (mitten) under Impact Summit.Foto:Amanda Lindgren

Di Proptech: 29 april

Fastighetssektorn bubblar av utvecklingsmöjligheter samtidigt som den pågående corona-krisen utmanar innovationskraften på helt nya sätt. Hur förändras kundernas efterfrågan, vilka nya beteenden uppstår och kan affärsmöjligheter födas när branschen tvingas omformulera sina verksamheter? 

Här samlar vi fastighetsbranschen för en heldag med presentationer, debatt och nätverkande för att staka ut vägen framåt med fullt fokus på tech och digitalisering.

Se programmet och läs mer om eventet här.

Impact Summit: 26 maj

I århundraden har Norden legat i frontlinjen kring social välfärd och utveckling. Under det senaste decenniet har de nordiska länderna utmärkt sig inom digital teknik och innovation och skapat några av världens mest kända varumärken på området. Dagens industri och Aktuell Hållbarhet sätter ljuset på affärsmodeller, företag och investerare där kärnan i verksamheten syftar till att skapa samhällsförändring och ROI som en lösning på globala samhällsutmaningar.

Se programmet och läs mer om eventet här.

Uppstart Sverige: 7–9 september

Sverige och världen kämpar fortfarande med en pandemi som orsakat så mycket skada. Samtidigt behöver vi planera och fatta beslut för framtiden.

Di-gruppen presenterar årets största digitala mötesplats för beslutsfattare i näringsliv, politik, offentlig sektor och organisationer. Vi har skapat en samlingsplats där beslutsfattare kan diskutera och nå samsyn i de avgörande framtidsfrågorna för Sverige och gemensamt sätta upp mål för det kommande året.

Under konferensen har Di Digital ett digitaliseringsspår.

Se programmet och läs mer om eventet här. 

Female Founders: 24 november

Di Digital arbetar sedan många år med att lyfta fram kvinnliga grundare. På eventet hyllar vi kvinnliga grundare, makthavare och investerare som hjälper kvinnliga techstjärnor att nå sin fulla potential. Samtidigt koras årets kvinnliga investerare, årets entreprenör och vi genomför en pitchtävling.

Mer information om eventet kommer längre fram.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?