1515

Mionix tar gamingprodukter till börsen

Hårdvarubolaget Mionix är på väg att ta sina gamingprodukter till börsen. ”Med våra möss och tangentbord för gamers är vi på väg att göra samma resa som Beats och Urban Ears har gjort med hörlurar”, säger bolagets vd Carl Silbersky. 

Carl Silbersky investerade tidigt i Mionix och är i dag bolagets vd.
Carl Silbersky investerade tidigt i Mionix och är i dag bolagets vd.Foto:Fredrik Norrlid

Malmöbolaget Mionix utvecklar hårdvara för spelindustrin. Bland produkterna finns datormöss, tangentbord, headset och musmattor.

”Gamingmarknaden är enorm och växer globalt med 25 procent om året, men ingenting har hänt med utrustningen. Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år. Vår vision är att skapa en större skrivbordsupplevelse som ligger mer i tiden där design, innovation och färg är centralt”, säger Carl Silbersky.

Det är samma svarta trista utrustning som inte har utvecklats på tio år

Mionix grundades 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson och Magnus Kenneby investerade Carl Silbersky i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten. Då jobbade 10 personer i bolaget, som omsatte 9 Mkr och gjorde en förlust på drygt 2,3 Mkr.

Läs mer: "Det är skönt att kunna cykla till sina bolag"

Carl Silbersky skalade snabbt ner antalet anställda till tre – en vd, en säljare och en ekonomichef – för att sedan bygga om bolaget från grunden. 

Bland annat gjorde Mionix en Kickstarter-kampanj för att finansiera arbetet med sin smarta mus, Mionix QG, som har inbyggda sensorer och kan känna av och registrera hur spelarens hjärtfrekvens och hud uppför sig. Det ger spelaren möjligheten att förstå när, var och hur han eller hon reagerade i spelet.

"Att utveckla och sälja hårdvara binder upp kapital. Vi har fört diskussioner med några riskkapitalbolag, men träffade kanske inte rätt aktör. Så istället vände vi bolaget till lönsamhet och med en tillväxt på 130 procent i år helt på egen hand och utan riskkapital, säger Carl Silbersky.

Med två månader kvar på räkenskapsåret 2015/16 ser Mionix ut att omsätta 23 Mkr och göra ett nollresultat.

”E-sport har gått från att vara något som ett fåtal tittade på och sysslade med till att bli en mainstreamsport som är bland de snabbast växande i världen i dag. Nästa år räknar jag med att vi ska omsätta mellan 75 och 100 miljoner kronor”, säger Carl Silbersky. 

Istället för att ta in riskkapital har Carl Silbersky börjat titta på möjligheten att börsnotera Mionix, sannolikt under 2017.

”Just nu sonderar vi terrängen, vi är ett konsumentbolag med kunder som har stark tilltro till oss och våra produkter så en notering passar oss ganska bra”, säger han. 

I samband med noteringen räknar Carl Silbersky med att behöva ta in kapital.

"Vi når break even i år och jag ser att vi kommer att fortsätta växa i en ännu snabbare takt under 2016 och 2017, samtidigt som vi förbättrar vår marginal. En notering säkerställer att vi kan fortsätta växa med 100–200 procent per år, och gör det möjligt att sprida ägandet bland personal och andra som visat intresse."

Beats och Urbanears är bra exempel på hur man parar design med mode och teknik

 

Mionix har distributionsavtal med aktörer på 40 marknader, där USA är den största. Enligt Carl Silbersky ligger bolagets möjlighet i att kombinera teknik och design.

”Tekniskt finns det många bra hårdvarubolag för konsumentprodukter där ute, men de har osäljbara produkter eftersom det de bygger är så fult. Där är Beats och Urbanears bra exempel på hur man parar design med mode och teknik”, säger Carl Silbersky. 

Minoix har 18 anställda, varav 8 i Sverige.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?