1515
Annons

Ministrarna gick på rejv med techfolket i Almedalen

Politikerveckan är en plats där det oväntade mötet händer och en lekplats utan dess like – ministrarna festade med techvärlden på mini-rejv. Samtidigt verkar vi ha nått ”peak Almedalen”, skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Denna vecka har jag, Fredrik Björkman och Jonas Leijonhufvud från Di Digital sprungit runt på Visbys gator. Årets upplaga har varit betydligt lugnare. Vi diskuterade stämningen och mer i veckans avsnitt av Digitalpodden som spelades in på sängen i mitt hotellrum.

Vi får se vad resultatet blir när arrangörerna räknar ihop veckan, men klart är att det varit färre seminarier. Känslan är att det inte är lika många besökare på plats och ett antal Almedalstrogna profiler saknades.

Som vanligt tar näringslivet större utrymme när det inte är valtider. Bolagen verkar dock mer eftertänksamma. Jag har sett högre chefer och vd:ar själva stå och servera eller plocka bort kaffekoppar istället för inhyrd eventpersonal.

Lyssna på Almedalen special: Partiledarens brända miljon och modebolagets miljardmål 

Vissa kör dock fortfarande på. Det sägs att storbanken SEB har betalat 800 000 kronor för deras hus. Men marknaden ska också ha gått ned något. Visbyfamiljer som vanligtvis brukar kunna ta in årsomkostnaden för boendet har inte fått sina hem uthyrda.

Klassiska mingel har försvunnit. Det brukade vara hårt tryck på Skandias talmingel. Men i år togs deras plats invid scenen över av byrån The Labyrinth med bland annat fokus på elektrifiering av bilar, vilket har sett rätt dött ut. Så det var inte bara placeringen som lockade, tydligen. Enligt ett rykte så har Skandia haft ett tillfälligt bygglov för Almedalen där som de nu lejt över. Skandias officiella invigningsmingel kändes lite halvtomt. Mer fart var det istället på den inofficiella invigningen. 

Tält brakade ihop nere i hamnen i Visby efter att det blåst kraftigt.
Tält brakade ihop nere i hamnen i Visby efter att det blåst kraftigt.

Jag tror dock det är nyttigt att Almedalen blir mer koncentrerat och fokuserat. I stället för att slänga resurser på allt möjligt för att nå ut i bruset så verkar fler bli noggranna med kvaliteten.

Mitt intryck är att besökarna är gladare, trots regnstormen som blåste in i veckan. Jag hörde att Prime fick avsluta sitt traditionella rosémingel igår efter att tälten i deras trädgård brakat ihop.

Ett otal profiler jag pratat med tar det dessutom mycket lugnare. Vissa säger blankt nej till alla scenframträdanden, andra har halverat antalet paneler som de står i. De är främst här för att hitta nya affärer, investerare, byta idéer – nätverka helt enkelt.

Almedalen är samtidigt en tummelplats för de intellektuella. Spontana möten sker på dansgolven, telefonnummer byts och luncher bokas in. För vissa kanske det ser ut som en lekstuga och ett spektakel, men bakom bilderna kan nästa storaffär växa fram när relationerna fördjupas.

Techprofilen Ishtar Touailat , astronauten Christer Fuglesang och festfixaren Johan Petré på DJ Battle.
Techprofilen Ishtar Touailat , astronauten Christer Fuglesang och festfixaren Johan Petré på DJ Battle.

På onsdagskvällen tågade techprofilen Ishtar Touailat in på Dagens Medias jippo DJ Battle framför 2 500 personer tillsammans med festfixaren Johan Petré och tv-profilen Johan Macéus i ”Burning man”-stil. I deras entourage fanns en lång rad från startupvärlden och näringslivet som investeraren Lena Apler, Lendifys Erika Eliasson, styrelseproffset Tuva Palm, Di Digitals krönikör Tove Andersson, Habitys Marcus Abler, The Lines Caroline Ortmark, Länsförsäkringars finanschef Maria Ludvigsson, NCC NCC B +1,49% Dagens utveckling :s vd Peter Wågström, Dashls grundare Arbilina Nissan och Nina Akbari med flera. Och såklart en representant från Di Digital.

Per Schlingmann och Filippa Reinfeldt hejade på laget innan det var deras tur att spela. På slutet kom en man upp i astronautdräkt som visade sig vara Christer Fuglesang

Tyvärr räckte inte ens en man från yttre rymden för att vinna. Ishtar Touailat blev rasande och hävdade bestämt att det var fusk från det andra laget – att det spelat fler låtar och tagit in en artist mot reglerna.

Hon ville därför ta revansch och anordnade därför ett mini-rejv på Vinäger på torsdagskvällen. I den lilla lokalen dunkade det ut techno på Hästgatan. Och moll byttes till dur. Bland techfolket sågs flera i regeringen festa loss. Inrikesministern Mikael Damberg ska ha sagt ”sådana här fester brukar det inte vara i Almedalen”. På verandan hängde justitie- och migrationsministern Morgan Johansson. Allt under överseende av flertalet livvakter. 

Andra S-profiler som ska ha festat loss på rejvet under deras dag i Almedalen var civilministern Ardalan Shekarabi, Thomas Bodström och Stockholms oppositionsborgarråd Karin Wanngård. Någon hade summerat åtta börs-vd:ar, fem mediechefer och fyra kommunalråd. Journalisterna Viktor Barth-Kron och Staffan Dopping som numera är kollegor på Kvartal spanades också in i vimlet på Vinäger.

Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabuni.
Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabuni.Foto:Jesper Frisk

Almedalens grund är ändå politik och Di Digital har i veckan haft flera avslöjanden. På tisdagskvällen släppte vi inför Liberalernas dag att nya partiledaren Nyamko Sabuni har förlorat 1 miljon kronor på en techinvestering. Nu ska hon bara ha kvar 444 aktier i ÅF, där hon tidigare var hållbarhetschef.

Läs mer: Nyamko Sabunis okända techfiasko – har bränt miljonbelopp 

Vi fick efter det både bu och bä från alla möjliga - vissa tycker det tyder på riskbeteende medan andra ser det som något positivt.

Tydligen var det något som gav avtryck i alla fall då Sabuni tog upp det i sitt tal:

”I tjugoårsåldern, när jag läste på universitetet, blev jag intresserad av att starta eget. Jag gjorde ett försök, men det blev inte de stora pengar jag trodde jag skulle göra. Som ni kan läsa i dagens Di gjorde jag ytterligare ett försök att investera i en startup. Det gick inte bra nu heller.”

Nog är det första gången en Di Digital-artikel lyfts i partiledarnas tal men hoppas inte det är den sista.

Lena Apler och Viktor Frisk.
Lena Apler och Viktor Frisk.Foto:Jack Mikrut, Stina Stjernkvist

På tal om oväntade konstellationer: Lena Apler firade sin födelsedag i Almedalen. Hon är ”Born on the 4th of July” och sågs stänga Visby Strand klockan 3 ihop med en blandad grupp människor. En av dem var Viktor Frisk från ”Samir & Viktor”. Kanske kommer de på ett kreativt framtida samarbete?

Flera ville diskutera den ojämna fördelningen av makt i näringslivet. Petter Stordalen höll på sin festkväll ett brandtal som överträffade många politikers. Han vill se en framtid för sina barnbarn där de skrattar åt att ledningsgrupper ”utgjordes av vita män 55+ och att det fanns en Internationella kvinnodagen”. En del äldre män stod dock och skruvade på sig i publiken. Stordalen kan i alla fall glädjas åt att 50,2 procent av paneldeltagarna i Almedalen i år är kvinnor. 

17-nätverket, som omsätter över 9 miljarder tillsammans, släppte en rapport på Di:s scen tillsammans med Nordea som visar att mångfald i styrelsen bygger mer framgångsrika bolag. Lena Apler, som kallar sig själv för ”ett litet lejon” satt i juryn på Techarenan och ska ha varit besviken över antalet kvinnliga pitchare. 17-nätverkets grundare Jessica Löfström berättade på Googles scen i vår live-intervju hur uppväxten i Botkyrka stärkt henne: ”Jag tar alla fajter. Men jag försöker ta ett krig i taget.” Backing Minds grundare Susanne Najafi hittar fördelar i den snedvridna fördelningen av kapitalet: ”Det bästa jag vet är personer som känner sig som outsiders.”

Samtidigt fick jag mig en varning i hur viktigt det är att dra på rätt växlar i rätt tid. De två unga instagrammarna Carolin Solskär och Narmina Abdolova intervjuades hos Breakit av Sandra Mobaraki, som gör podden ”Mäktiga kvinnor”, som startades tidigare i år. Moderatorn ska ha läst upp frågorna lite stolpigt och verkade mest fokusera på en fluga som surrade runt. Men alla är ju nybörjare i början! Det som vissa vände sig mot senare var dock Breakits rubricering av panelen som ”Almedalens bästa panel” och en artikel om ”De gör karriär i mansdominerade branscher – här är deras bästa tips”. Flera näringslivsprofiler och grundare som stått på Breakits scen tidigare i veckan blev upprörda över jämförelsen och kommer tydligen i framtiden att tacka nej till fler förfrågningar. En sponsor ska också vilja avsluta samarbetet efter detta. Så ibland får man hålla tungan rätt i mun.

Träffades via Instagram: Cristina Stenbeck och Silvana Imam.
Träffades via Instagram: Cristina Stenbeck och Silvana Imam.

Apropå mäktiga kvinnor så har vi haft fler nyheter om Cristina Stenbecks startupsamarbeten. I morse hade vi en intervju med artisten Silvana Imam som på Googles scen talat om hur hon ”jobbar med Cristina Stenbeck”. Projektet är hemligt, men kretsar bland annat kring försäljning av smycken på nätet. Inget med vr, som tidigare rapporterats på andra håll. Hur kom Silvana och ”Stina” i kontakt? Artisten ”DM:ade” henne på Insta!

En annan som synts på Instagram tillsammans med Cristina Stenbeck är Sniphs vd och grundare Tara Derakshan. Även hon gästade Googles scen under Open Mic. I veckan kunde vi rapportera om att hon nu investerat i parfymbolaget.

Hoppas ni får en fin sommar! Nu går jag på semester och Mitt i bruset tar uppehåll. Skicka nyhetstips till digital@di.se och självklart kommer Digitalpodden ut som vanligt.

Di Digitals glada Almedalsgäng.
Di Digitals glada Almedalsgäng.Foto:Jesper Frisk

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera