1515

Minecraft-veteran etablerar studio i Boden

Spelveteranerna Thomas Lindgren och Peter Zetterberg etablerar en spelstudio i Boden. Peter Zetterberg är känd som en av nyckelpersonerna bakom Microsofts köp av svenska Mojang, med spelet Minecraft.

Från vänster: Mattias Bergqvist, Peter Zetterberg och Thomas Lindgren vid Boden Business Park.
Från vänster: Mattias Bergqvist, Peter Zetterberg och Thomas Lindgren vid Boden Business Park.Foto:Josefin Wiklund/Bodens kommun

Det nya bolaget tar avstamp i Peter Zetterbergs bolag Wanderword. Plattformen baseras på en patenterad teknologi som möjliggör för spelarna att ställa in nivån på interaktivitet, enligt ett pressmeddelande. Spelarna ska kunna anpassa tjänsten så den kan användas oavsett om man sitter på bussen eller hemma i vardagsrummet.

Peter Zetterberg är grundare av Unique Development Studios, en av Sveriges första spelstudior, mest känt för bilspelet Ignition. Han jobbar sedan 2007 för Microsoft och dess Xbox-division där han i dag har titeln Director of Studios Operations. Peter Zetterberg var en av nyckelpersonerna när Microsoft 2014 köpte svenska Mojang, med succéspelet Minecraft, för 2,5 miljarder dollar.

Läs mer: Han är hjärnan bakom Mojang-affären 

Utöver Wanderword ska även det Seattle-baserade bolaget House of How, som leds Russ McMackin, etableras i Boden. Russ McMackin har bland annat arbetat med utvecklingen av Microsofts vr-glasögon Hololens.

Thomas Lindgren har jobbat i svensk spelindustri i snart 20 år. Han har också varit en del i att locka upp Zetterberg och McMackin. Han är bland annat styrelseordförande för den framgångsrika svenska studion Fatshark, men även för Glorious Games Group och sedan en tid tillbaka även för Wanderword.

Nyheten är en seger för Boden som sedan 2011 jobbat medvetet med att bli ett nav för spelindustrin och den digitala underhållningsindustrin. 

”Vi märker att intresset stiger för att etablera sig i Boden och Norra Sverige och att det finns ett intresse i det vi skapar här ute på marknaden”, säger Mattias Bergqvist, affärsutvecklare spelindustri på bolaget Bodens Utveckling.

Sammanlagt ska 15 praktikanter från den lokala spelutbildningen jobba på de två bolagen. 

Peter Zetterberg och Thomas Lindgren.
Peter Zetterberg och Thomas Lindgren.Foto:Josefin Wiklund/Bodens kommun

”Jag kommer från en liten stad där det fanns ganska lite att göra, och det känns kul och självklart att kunna ge tillbaka till Sverige och kunna hjälpa till att hitta en passion för unga”, säger Peter Zetterberg.

Wanderword grundade han på fritiden. Målet är att kombinera den digitala ljudboken med interaktivitet och icke-linjärt historieberättande i en interaktiv story.

”Under resans gång har jag tittat tillbaka på de tidigare åren i mindre bolag, där jag verkligen gillat den kreativa processen. Wanderword är ett resultat av det”, säger Peter Zetterberg.

Läs mer: Microsoft plockar ut miljarder från Mojang


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?