1515
Annons

Min Doktors sparkade vd: ”Jag vägrar kompromissa om mina värderingar”

För ett drygt halvår sedan sparkades Charlotta Tönsgård från Min Doktor. Bolaget har sedan dess letat efter en efterträdare. ”Om de hade bett mig stanna för att se till en bra övergång till nästa vd hade jag gjort det”, säger hon.

Charlotta Tönsgård, tidigare vd på Min Doktor.
Charlotta Tönsgård, tidigare vd på Min Doktor.Foto:privat.

Det var inte länge sedan som Charlotta Tönsgård satt på Di Digitals scen under Startup Tour och med brinnande entusiasm berättade om det växande bolag som hon satt som vd på. Den digitala vårdcentralen Min Doktor (NTL) skulle inte enbart förändra hur vi ser på vården men även göra den mer effektiv. 

Blott en månad efter framträdandet såg situationen annorlunda ut för Charlotta Tönsgård. Bara dagar innan jul sparkades hon från vd-posten och tvingades ta sitt pick och pack och lämna kontoret i Malmö på direkten. 

Det var som att jag sprang i 300 kilometer i timmen och vägen plötsligt försvann under mina fötter.

Den dåvarande styrelseordförande Christian W Jansson förklarade avskedandet med att bolag behöver olika chefer i olika faser och att Charlotta Tönsgård saknade ”nödvändiga kvalifikationer för att leda ett tillväxtbolag i nästa fas”. 

Läs mer: Hon tvingas bort från Min Doktor: ”Behöver olika ledare i olika faser” 

”Det var som att jag sprang i 300 kilometer i timmen och vägen plötsligt försvann under mina fötter. Jag skulle mest likna min initiala känsla vid den man upplever då någon man älskar har dött”, säger Charlotta Tönsgård när hon ser tillbaka på dagarna som följde. 

Det som tog henne hårdast var inte det som stod i medierna, utan att behöva lämna Min Doktor, bolaget som hon investerat flera år av sitt liv i.

Man ska stå upp för sina värderingar och inte kompromissa med dem bara för att det blir personligt.

Enligt hennes själv var det ingen stor händelse som låg bakom sprickan mellan henne själv och styrelsen utan ”små interna gnabb”.

Hon fick dock stöd från oväntat håll och medieuppmärksamheten i samband med hennes avsked fick flera personer att gå ut till hennes försvar. Bland annat skrevs ett debattinlägg på sajten Breakit. Charlotta Tönsgård själv hade däremot delade känslor till det offentliga stödet som andra entreprenörer visade.

”Just när det hände var jag inte superpositiv till stödet. Jag var rädd för att det skulle se ut som att det var jag som stod bakom en kampanj. Och min kris kändes som en helt annan än den som diskuterades”, säger hon och fortsätter. 

”Men jag tror att man ska stå upp för sina värderingar och inte kompromissa med dem bara för att det blir personligt. Till slut gick även jag ut offentligt och berättade om det som hänt. I efterhand är jag glad för att jag gjorde det”, säger hon. 

Läs även: Min Doktors sparkade vd talar ut 

Om man hade väntat sig bitterhet så får man leta vidare för Charlotta Tönsgård verkar ha bra läkkött. När Di Digital når henne sitter hon i sitt sommarhus i Falkenberg. Hon har tillbringat hela dagen på stranden med att kitesurfa. 

”Jag har nog inte haft mer än två veckors semester i sträck de senaste åren så det har inte varit helt fel. Att få den här tiden för reflektion har varit otroligt bra för mig”, säger hon. 

Charlotta Tönsgård klev in som operativ chef på Min Doktor i maj 2015. I mars 2016 tog hon över som vd och såg under året bolaget växa från 13 anställda till cirka 70. Under samma period hade omsättningen närmast femfaldigast, enligt uppgifter till Di Digital. 

Sedan den 19 december i fjol har Fredrik Meurling, varit tillförordnad vd under rekryteringsprocessen av en ny vd. Även den sittande storägaren och styrelseledamoten Även storägaren Christian W Jansson fick lämna sin post som ordförande för styrelsen för att istället bli ledamot, och sälja sina aktier i den digitala vårdcentralen. Anledningen är att han även sitter som styrelseordförande hos Min Doktors kund Apoteket AB. 

Det fanns inga gränser för min lojalitet till Min Doktor och mitt team.

Ny ordförande för Min Doktor är Lars Jörnow, partner hos storägaren EQT Ventures, och en ny vd kommer enligt uppgifter till Di Digital att tillsättas efter sommaren. 

Charlotta Tönsgård tror att ett annat avslut hade varit möjligt mellan henne och bolaget.

”Om de hade bett mig stanna för att säkerställa en bra övergång till nästa vd hade jag gjort det. Det fanns inga gränser för min lojalitet till Min Doktor och mitt team. Men att lämna på dagen var nog det bästa för mig”, säger hon.

Läs även: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

Min Doktor har sammanlagt tagit in närmare 350 miljoner kronor från EQT Ventures, Inbox Ventures samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. En runda på 45 miljoner kronor stängdes strax innan Charlotta Tönsgård avskedades.

Jag har aldrig velat blanda mig i politiska spel, det är svårt nog att driva en startup utan att behöva strida mot folk internt.

Bland annat har hon reflekterat över vilken typ av bolag hon vill jobba med i framtiden. Oavsett om hon står som grundare eller inte framöver vill hon inte behöva tumma på sin övertygelse om hur ett bolag ska drivas. 

”För mig spelade det ingen roll att Min Doktor inte var mitt bolag. Jag har aldrig haft svårt för att jobba för andra men nu ställdes saker på sin spets då det kom till bolagets struktur och de människor som var verksamma inom det. Jag har aldrig velat blanda mig i politiska spel, det är svårt nog att driva en startup utan att behöva strida mot folk internt”, säger hon. 

Läs även: Damberg: ”Jag skulle överväga personaloptioner” 

Charlotta Tönsgård har dock inga intentioner att vända startupvärlden ryggen. Istället ser hon fram emot nästa nystart. Att lösa samhällsproblem är en stark drivkraft, menar hon, antingen i ett eget bolag eller i någon annans. De områden hon ser som mest intressanta just nu är infrastruktur, utbildning och vård. 

”Jag vill fortfarande bygga någonting som kan komma fler till gagn. Den viljan finns kvar. Många människor har kontaktat mig med erbjudanden men jag har ännu inte bestämt vad jag vill göra. Jag tror dock att det kommer att komma till mig snart.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera