1515

Min Doktor svarar på läkarnas kritik: ”Anmärkningsvärd misstro”

Läkarförbundet kritiserade nyligen Ica-gruppens storinvestering i den digitala vårdtjänsten Min Doktor. Men nu får fackförbundet mothugg.

Hasse Holmberg (TT) och Hampus Andersson (Di)
Hasse Holmberg (TT) och Hampus Andersson (Di)Foto:Apotek Hjärtat och Min Doktor har bägge Ica som ägare.

Min Doktor tog nyligen in 335 miljoner kronor från Apotek Hjärtat, som ägs av Ica-gruppen. 

Affären har ifrågsatts av Läkarförbundet. Eftersom Ica samtidigt äger Apotek Hjärtat innebär det en risk för ökade patientkostnader och överskrivning av läkemedel, enligt fackförbundet.

Läs mer: Icas köp av Min Doktor får hård kritik: "Risk för ökade kostnader för patienten" 

Nu svarar Apotek Hjärtats vd Anders Nyberg och chefsapotekare Annika Svedberg, tillsammans med Min Doktors chefsläkare Henrik Kangro, på kritiken.

”Det visar på en anmärkningsvärd misstro till sina förbundsmedlemmars integritet, och mot hur de hanterar förskrivning av läkemedel och läkarbesök”, skriver trion på Dagens industris debattsida.

Apotek Hjärtat och Min Doktor hänvisar till att det finns tydliga regler och riktlinjer som legitimerad personal "självklart följer" och som sitter "djupt rotad" hos alla läkare och apoteksmedarbetare.

De menar således att det inte finns någon risk för överskrivning av läkemedel eller att Apotek Hjärtat i större utsträckning skulle hänvisa patienterna till Min Doktor, framför andra vårdgivare.

Läs mer: ICA storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna 

”Personalen gör inte andra etiska överväganden för att man har en privat huvudman. Det finns inte någon affärslogik för Apotek Hjärtat att driva till läkarbesök i stället för att hjälpa kunden på plats med kvalificerade råd och produkter”, skriver bolagsföreträdarna.

Min Doktor och Apotek Hjärtat menar, tvärtemot Vårdförbundet, att deras samarbete kan ge lägre kostnader per vårdbesök för samhället.

Anders Nyberg, Annika Svedberg och Henrik Kangro skriver slutligen:

”Affärslogiken för ICA-Gruppen att gå in som delägare i Min Doktor är även att vi ser en möjlighet att göra våra handelsplatser ännu mer attraktiva.”

Läs mer: Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas Minutkliniker 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?