1515

Milstolpe för H&M:s svenska framtidstyg: Börjar säljas i butik

Startupbolaget Renewcells nya hållbara material blir för första gången någonsin tillgängligt i handeln. H&M – som deläger bolaget – lanserar nu ett plagg gjort på det svenskutvecklade tyget.

En del av H&M:s kollektion gjord med Renewcells material circulose.
En del av H&M:s kollektion gjord med Renewcells material circulose.Foto:Press.

Genom att ”koka ned” utslitna kläder har Renewcell hittat ett sätt att få fram nya fräscha fibrer, och på så vis kunna återvinna kläder. 

Nu har bolaget nått nästa stora milstolpe. Klädjätten H&M HM B -2,06% Dagens utveckling ska i slutet av mars sälja ett plagg som till hälften är gjort på Renewcells tyg.

Det innebär att materialet, som kallas circulose, nu för första gången blir tillgängligt i handeln till slutkunder.

Plagget – som är en klänning – ska säljas i omkring 100 butiker över hela världen och online på alla marknader.

”Tillsammans med H&M visar vi vägen mot hållbarhet för modebranschen. Det handlar om cirkulär ekonomi, kvalitet och framför allt skala”, säger Harald Cavalli-Björkman, marknadschef på Re:newcell, till Di Digital.

Sedan start har Renewcell tagit in drygt 100 miljoner kronor i riskkapital. Till investerarna hör bland annat Statliga Almi Invest, Gripen Industri & Invest samt klädbolagen H&M och Kapp-Ahl.

Läs även: Guldregn över textilbolaget – återvinner gamla kläder åt H&M 

Med hjälp av sin teknik tar Renewcell fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial. Råvaran är gamla kläder som ligger sammanpressade i stora balar, till exempel använda jeans eller spill från textilfabriker. 

Slutprodukten blir en lång ”matta” av pressat, återvunnet material som går igenom en skärmaskin. Dessa ark säljs sedan till klädtillverkare, som kan spinna olika slags textilfibrer av massan för att möta efterfrågan från modehus som söker hållbara material.

Processen som Renewcell använder utvecklades av forskare vid KTH i Stockholm och finns nu i produktion i industriell skala vid Renewcells fabrik i Kristinehamn. Den nya kollektionen är det första av ett flertal samarbeten med globala varumärken planerade för 2020.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?