1515
Annons

Miljonregn över svenska "Spotify för tidningar"

Den digitala prenumerationstjänsten Readly tar in 100 miljoner kronor från bland andra Swedbank Robur Ny Teknik.

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.Foto:Pressfoto.

Kan Spotify-modellen frälsa magasinbranschen? Det tror i alla fall Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, som investerar 60 miljoner kronor i den digitala prenumerationstjänsten Readly. I samma veva går de befintliga investerarna Zouk Capital in med ytterligare 40 miljoner kronor.

Readly är en prenumerationstjänst liknande Storytel eller Spotify fast för magasin. Sedan starten 2013 har bolaget tagit in runt 400 Mkr i riskkapital.

I mars i år trädde Jörgen Gullbrandson in som ny vd för Readly.

"Det är roligt att få in Swedbank Robur Ny Teknik, en av de mest högpresterande teknikfonderna som dessutom hjälpt ett stort antal svenska techbolag att komma ut på marknaden", säger han.

I dag finns Readlys tjänst tillgänglig i 46 länder, men bolaget bedriver aktiv marknadsföring på sju marknader, varav Schweiz är den senaste. Enligt Jörgen Gullbrandson står fler länder på kö, och man kommer att gå in på minst en ny marknad till i år.

Tyskland är i dag den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige.

Läs mer: Readly dubblar omsättningen – växer internationellt 

I Europa saknar bolaget en tydlig konkurrent på marknaden för samling av digitala prenumerationer, enligt Jörgen Gullbrandson. På den amerikanska marknaden finns tjänsten Texture, som förvärvades av Apple i år. 

"Man kan tänka 'hjälp, nu kommer den stora draken Apple, hur ska vi klara oss?' Vi ser det bara som ett positivt tecken och bevis på att vår affärsmodell valideras. Ett av de största bolagen i världen tycker att det vi gör är viktigt", säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

"Vi växer på och följer den aggressiva affärsplan vi satt upp", säger Jörgen Gullbrandson.

Swedbank Robur förvaltar drygt 1 000 miljarder kronor och fonden Ny teknik har tidigare investerat i bolag som Acast och Frisq.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera