1515

Miljonregn över spelbolaget – så mycket cashar Ruzzle-skaparna in

Mag Interactive börjar handlas på First North den 8 december. En av grundarna kan sälja aktier för 90 miljoner kronor inför noteringen.

Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.
Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.Foto:Jesper Frisk

Mag Interactive, bolaget som står bakom det populära mobilspelet Ruzzle, går till börsen den 8 december.

Inför noteringen värderas bolaget till 1,2 miljarder kronor. I den värderingen ingår en nyemission om 200 miljoner kronor som genomförs inför noteringen.

Totalt kommer aktier motsvarande minst 43 procent av bolaget att byta händer inför börspremiären. Ankarinvesterarna Didner & George Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur, Chalex och Ram One har redan åtagit sig att teckna innehav som motsvarar knappt 20 procent av spelbolaget.

”Det har varit en mycket spännande resa sedan lanseringen av Ruzzle under 2012”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Hasselberg i en skriftlig kommentar.

”Vi står fortfarande i början på något riktigt stort och börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss och är ett viktigt steg för oss som bolag.”

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

Inför noteringen säljer Daniel Hasselberg aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr, beroende på övriga investerares intresse.

Mag Interactives CTO Kaj Nygren säljer också aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr.

Av de sex grundarna säljer Roger Skagerwall det största antalet aktier, mellan 57 Mkr och 91 Mkr.

Produktchefen Johan Persson säljer å sin sida aktier för mellan 20 Mkr och 24 Mkr.

”Mag Interactive har en stark position inom casual mobilspel och har bevisat sig kunna förflytta sin position från den ursprungliga kategorin ”ord” till den bredare och större kategorin ”casual”, inte minst genom förvärvet av FEO Media”‚ säger ordföranden Walter Masalin i ett uttalande.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.

Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare. 

Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor. 

Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.

Läs mer: Mag Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?