1515

Miljonregn över spelbolaget – så mycket cashar Ruzzle-skaparna in

Mag Interactive börjar handlas på First North den 8 december. En av grundarna kan sälja aktier för 90 miljoner kronor inför noteringen.

Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.
Mag Interactives vd Daniel Hasselberg är en av bolagets sex grundare.Foto:Jesper Frisk

Mag Interactive, bolaget som står bakom det populära mobilspelet Ruzzle, går till börsen den 8 december.

Inför noteringen värderas bolaget till 1,2 miljarder kronor. I den värderingen ingår en nyemission om 200 miljoner kronor som genomförs inför noteringen.

Totalt kommer aktier motsvarande minst 43 procent av bolaget att byta händer inför börspremiären. Ankarinvesterarna Didner & George Fonder, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur, Chalex och Ram One har redan åtagit sig att teckna innehav som motsvarar knappt 20 procent av spelbolaget.

”Det har varit en mycket spännande resa sedan lanseringen av Ruzzle under 2012”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Hasselberg i en skriftlig kommentar.

”Vi står fortfarande i början på något riktigt stort och börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss och är ett viktigt steg för oss som bolag.”

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

Inför noteringen säljer Daniel Hasselberg aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr, beroende på övriga investerares intresse.

Mag Interactives CTO Kaj Nygren säljer också aktier för mellan 44 Mkr och 53 Mkr.

Av de sex grundarna säljer Roger Skagerwall det största antalet aktier, mellan 57 Mkr och 91 Mkr.

Produktchefen Johan Persson säljer å sin sida aktier för mellan 20 Mkr och 24 Mkr.

”Mag Interactive har en stark position inom casual mobilspel och har bevisat sig kunna förflytta sin position från den ursprungliga kategorin ”ord” till den bredare och större kategorin ”casual”, inte minst genom förvärvet av FEO Media”‚ säger ordföranden Walter Masalin i ett uttalande.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.

Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare. 

Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor. 

Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.

Läs mer: Mag Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?